Spørsmål til ordfører om brøyting på Grytøy
I media har vi den siste tiden kunnet lese om Eva på 81 år fra Ytre Grytøy som ikke lengre får brøytet
sin vei av kommunen. Eva har hatt brøyting på sin private vei av kommunen i mange år og har
tilfredsstilt kravene til kommunal brøyting på privat vei.
Men etter bytte av kontraktør har Eva mottatt brev om at hun ikke lengre vil motta brøyting fra
kommunen. Dette fordi den nye kontraktøren har en så stor traktor at det er uforsvarlig å brøyte
med den der grunnet sikkerhetsrisiko.
Harstad SP har ingenting imot at sikkerhet for liv og utstyr prioriteres høyt, men stusser over at
kommunen i sitt anbud stiller krav til utstyr som ikke tilfredsstiller rodene som brøytes inkludert Evas
vei som har vært brøytet i alle de år.
Det er noe ulogisk med at Eva på 81 år skal miste sin brøyting samtidig som vår kommune legger til
rette i andre enden for at man skal kunne bo lengst mulig hjemme.
Denne situasjonen er uholdbar og Harstad Senterparti har som ønske at vi ikke setter Eva eller andre
i denne situasjonen, og at kommunen fortsetter å legge til rette for en god alderdom hjemme.
Spørsmål:
1. Ser ordføreren noen løsning for Eva og at kommunen kan gjenoppta brøytingen?
2. Er det slik at hvis bare traktoren blir stor nok så mister alle sine rettigheter til brøyting?
3. Vil ordføreren ta initiativ til å sette en sak på politisk dagsorden, slik at kommunens
beslutningstakere får uttale seg og avgjøre slike saker?
Espen A Ludviksen
Harstad Senterparti


Svar fra ordføreren
Harstad kommune tilbyr en tjeneste med vederlagsfri brøyting av private veger etter vedtatte
retningslinjer som er som følge:
1. Adkomstvei må minst være 60 meter lang og ha tilfredsstillende snumulighet.
Gårdsplass, parkering ol. er ikke inkludert i brøytetjenesten.
2. Vegen må betjene minimum 1 oppsitter
3. Vegen må ha en tilfredsstillende teknisk standard, herunder også med hensyn til
stigningsforhold og sikring. Vegen skal befares, og eventuelle merknader må
etterkommes, før søknad innvilges.
4. Brøytingen må kunne tilpasses øvrig brøyting – for eksempel må vegen kunne brøytes
med det utstyret som er tilgjengelig på den angjeldende brøyteroden
5. Vegen skal være merket tilfredsstillende
6. Oppsitter(e) langs vegen skal være fastboende
Når det gjelder vegenes tekniske standard, så gjøres det i nær dialog med den kontraktøren som
utfører tjenesten på roden på vegne av kommunen. Dette er også vurderinger som kan endre seg
over tid bl.a. ved skiftende kontraktører og utstyr som brukes på rodene. Det er jo også et krav i
retningslinjene om at brøytingen må kunne utføres med det samme utstyret som benyttes på de
kommunale vegene. Dette for at den samla tjenesten kan utføres mest mulig effektivt uten
nødvendig spesialtilpasning for de private vegene.
I forbindelse med anbud og kontraktsinngåelse for brøyting settes det krav til utstyr og utførende
personell. Dette gjøres ut fra de vegene som inngår i rodene, og at det man ønsker at tjenesten skal
utføres på en mest mulig god og effektiv måte.
Vegen på Grytøya tilhørende Eva Alvestad har mottatt denne tjenesten gjennom mange år. I
godkjenningsbrevet til henne for tjenesten heter det bl.a:
«Der det er spesielt bratte veger, eller veger med bratte partier, vil kontraktøren fortløpende vurdere om
brøyting av vegen kan gjennomføres uten for stor risiko for skade på utstyr eller personell.»
I forbindelse med årets brøytesesong har det kommet en melding fra kontraktøren om at den
aktuelle vegstrekningen er farlig med hensyn til utførelse av tjenesten. Det ble tatt opp med
kommunen i forbindelse med at brøyteutstyr gled ukontrollert i forbindelse med brøyting av vegen.
Det er et forhold som kommune må ta alvorlig, og kommunen kan ikke pålegge kontraktøren arbeid
som er vurdert som farlig.
Den oppståtte situasjonen for den aktuelle vegen ble tatt opp umiddelbart med oppsitteren. Det er
forståelig nok en overraskelse for henne da hun hadde hatt den tjenesten i flere år. Det var etter det
dialog både med henne og med utførende kontraktør for å finne en omforent løsning. Dette lyktes
dessverre ikke, og det ble i den forbindelse sendt et brev til henne hvor situasjonen med gjeldende
regler og tilhørende begrunnelse for opphør av tjenesten ble angitt. Hun ble i den forbindelse også
oppfordret til å ta kontakt med kontraktører i lokalmiljøet med tilpasset utstyr som kan utføre denne
tjenesten for henne og de øvrige oppsitterne i nedre del av vegen.
Denne saksbehandlingen vurderes som utøvelse av offentlig myndighet hvor vedtaket som er fattet
kan påklages og behandles av kommunens klageorgan. Det ble i forbindelse med bekjentgjøring av
vedtaket ikke opplyst særskilt om hennes videre klageadgang. Dette beklager administrasjonen, og
de vil gi særskilt opplysning til henne om det.
1. Ser ordføreren noen løsning for Eva og at kommunen kan gjenoppta brøytingen?
Ordføreren anmoder henne om å vurdere en klage på vedtaket. I en klagebehandling vil helheten i
saken bli belyst og vektlagt på ny før klagenemnda fatter et endelig vedtak.0 Kommentarer
2. Er det slik at hvis bare traktoren blir stor nok så mister alle sine rettigheter til brøyting?
Kommunen må ut fra en helhetsvurdering av de ulike brøytetjenestene stille krav til utstyret som
skal brukes på de ulike rodene. Det vil nok også kunne ha konsekvenser for brøytingen av private
veger ut fra de private vegenes tekniske.
3. Vil ordføreren ta initiativ til å sette en sak på politisk dagsorden, slik at kommunens
beslutningstakere får uttale seg og avgjøre slike saker?
Ordfører har vært i dialog med administrasjonen om saksbehandlingen av denne og tilsvarende
saker. Det betyr at ved klage på administrasjonens vedtak, så vil saken på vanlig måte bli fremmet
for kommunens klagenemnd.