Trafikksikkerhet og tiltak som alle kan hjelpe til med er blant annet: 

  • Hold fartsgrensen: Kjør etter forholdene, hold fartsgrensen og følg skilting. 
  • Bruk bilbelte! 
  • Bruk riktig sikkerhetsutstyr til barn i bil: Er du usikker så les mer om dette hos Trygg Trafikk.  
  • Refleks: Se og bli sett – bruk refleks i vinterhalvåret! 
  • Klippe hekker og busker: Sikt i kryss og avkjørsler er viktig for trafikksikkerheten. Alle innbyggere har ansvar for å holde vegetasjon nede og klippe det som vokser ut over vei- og fortausareal.
  • Gå/sykle til skolen: Det er mye trafikksikkerhet i å la barna gå eller sykle til skolen (med unntak av der det naturlig nok ikke lar seg gjøre). Foreldrekjøring bidrar til mer, uønsket trafikk rundt skolestart. La barna gå eller sykle – Det er positivt både for trafikksikkerhet, miljø og helse. 
  • Bruk sykkelhjelm: Dersom ulykken først er ute, så vil hjelmen bidra til å redusere risikoen for alvorlighet og varige skader. 
     
  • Vegetasjon på eiendom langs vei
    • Klipp hekker og busker slik at de ikke vokser ut over eiendomsgrensen.
    • I soner som krever fri sikt, skal vegetasjonen ikke være høyere enn 50 cm. Også når det har snødd. Små barn rundt hjørnet må være synlige for bilister og syklister.
    • Fotgjengere, rullestolbrukere, syklister og andre må ikke tvinges ut i vegbanen på grunn av vegetasjon.
    • Hekk, busker og trær skal ikke skjule trafikkskilt, veinavnskilt, signalanlegg eller gatelys.
    • Trafikanter, utrykningskjøretøy, renovasjonsbiler og vedlikeholds maskiner må ikke bli hindret av greiner eller vegetasjon som gjør veien smalere.
    • Greiner fra trær over fortau og sykkelfelt må henge minst 2,5 meter over bakken. Fri høyde over selve veibanen skal være minst 4,7 meter. (Greiner skal ikke nå opp til ledninger.)
    • Du må rydde opp greiner som knekker og faller ned, og etter at du har klippet hekken.


    Hva skjer hvis du ikke klipper trafikkfarlige hekk?

    Hvis hekker og busker ved fortau og vei ikke blir klippet godt nok, kan grunneieren få en lapp i postkassen med beskjed om å klippe. Det følger med en skisse over frisiktsoner, der vegetasjonen skal være høyst 50 cm.

    Når naboens hekk er problemet

    Naboer som minner hverandre vennlig om å klippe trafikkfarlig vegetasjon, er gode naboer. Kommunen kan ikke ta nabopraten for deg, dersom du mener en hekk eller busker i nabolaget må klippes. Slike utfordringer skaper mindre konflikt når de løses over hagegjerdet. eller over hekken.

    Kommunens hekker og busker

    Selv om vi gjør vårt beste for å feie for egen dør (klippe for egen hekk), hender det at kommunen selv må minnes på at vegetasjonen langs veier og fortau må klippes, særlig i år der vegetasjonen vokser ekstra mye. 

  • Gangfelt

    Harstad kommune mottar mange henvendelser som gjelder ønske om gangfelt. Gangfelt er ikke alltid et trafikksikkerhetstiltak. Harstad kommune forholder seg til Håndbok V127 Kryssingssteder for gående laget av Statens vegvesen. Håndboken henviser til forskning som viser at risikoen for påkjørsel kan øke i gangfelt som er lite brukt. Gangfelt kan også gi en falsk trygghet fordi gående anser gangfelt som et trygt sted å krysse og ofte krysser på en uforsiktig måte. Vi bruker gangfeltkriteriene til Statens vegvesen for å avgjøre om det skal etableres gangfelt.  

  • Fysiske fartsdempende tiltak 

    Eksempler på fysiske fartsdempende tiltak er fartshumper, opphøyde gangfelt, innsnevringer, fortausutvidelse i kryss, rumlefelt med mer. 

    Fartsdempende tiltak er aktuelt som et supplement i utbygde boligområder på eksisterende boligveier og skoleveier der hvor fartsgrenseskilt på 30 eller 40 km/t ikke kan forventes å ha tilstrekkelig effekt. Dette gjelder: 

    • Der hvor rettstrekningene i området er lengre enn 150 meter
    • Der hvor området er belastet med gjennomgangstrafikk, eller
    • Der hvor fartsnivået på forhånd er større enn 5 km/t over fartsgrenseskiltet, det vil si 15 prosent av trafikantene overskrider skilt på enten 30 eller 40 km/t. 
  • Trafikkspeil

    Harstad kommune setter ikke opp trafikkspeil og vi tillater heller ikke at dette gjøres i privat regi på kommunal vei. Bakgrunnen for dette er at speilene har en overflate som gjør det vanskelig å vurdere fart og avstand. Det er ofte også vanskelig å oppdage syklister og fotgjengere, spesielt barn, i slike speil. Speilene er utsatt for dugg, frost og hærverk. Dette gjør at speilene er en upålitelig informasjonskilde og lett gir en falsk trygghetsfølelse. 

  • Barn leker skilt

    Barn leker skilt er ikke et offentlig godkjent skilt etter skiltforskriften og kan derfor ikke settes opp langs kommunal vei. Effekten av denne typen skilt er også begrenset.