Ønsker du å klage på en parkeringsileggelse, kan du klage hvis du er uelig i ileggelsen.
- Husk klagefristen på 3 uker
- Klagen må fremsettes skriftlig
- Husk navn, adresse og ileggelsesnummer
- Husk å begrunne klagen, og send med dokumentasjon
- Har du klaget på en kontrollsanksjon trenger du ikke betale før du har fått svar på klagen.
- Dersom ileggelsen er et parkeringsgebyr må det betales innen 3 uker, selv om du klager
Klager som ikke fører frem:
- Registrert parkering på feil bil eller takstsone i Easypark/ Parklink
- Feil på app eller problemer med internett tilkobling
- Bilfører trodde at bilen var lovlig parkert
- Bilfører var uoppmerksom
- Det var ingen andre steder å parkere
- Stansen varte i kun kort tid
- Bilfører måtte veksle penger
- Kjøretøyet stod ikke i veien for noen
- Kjøretøyet var lånt bort til noen som ikke vil betale
- Parkeringer på fortau, fotgjengeroverganger, gang- og sykkelstier
Klager som kan føre frem
- Dersom vilkårene for å ilegge gebyr, kontrollsanksjon eller foreta inntauing ikke er tilstede
- Det ble foretatt av- eller pålessing (gjelder ikke plasser for forflytningshemmede)
- Det ble foretatt av- eller påstigning (gjelder ikke stansforbud)
- Kjøretøyet var stjålet og tyveriet er meldt til politiet
- Det var teknisk feil på automat/parkometer (må ha vært meldt inn etter reglene)
- Motorhavari (må dokumenteres)
- Kjøretøyet var registrert på annen eier ved tidspunktet for ileggelsen
Klager på kontrollsanksjoner behandles etter føringer fra Parkeringsklagenemnda. Dette er en nemnd som er opprettet for å løse tvister mellom bilfører og parkeringsoperatører. Parkeringsklagenemnda er nøytral og fungerer ikke som representant for noen av partene. Nemndas avgjørelser er rettskraftig.
Er du i tvil kan mer informasjon leses her: http://pklagenemnda.no/prinsippavgjorelser/
Fyll ut dette skjemaet for å klage.
Ring 913 18500 hvis du lurer på noe.