Ønsker du å klage på en parkeringsileggelse, kan du klage hvis du er uelig i ileggelsen. 

  • Husk klagefristen på 3 uker
  • Klagen må fremsettes skriftlig
  • Husk navn, adresse og ileggelsesnummer
  • Husk å begrunne klagen, og send med dokumentasjon
  • Har du klaget på en kontrollsanksjon trenger du ikke betale før du har fått svar på klagen.
  • Dersom ileggelsen er et parkeringsgebyr må det betales innen 3 uker, selv om du klager

Klager som ikke fører frem:

  • Registrert parkering på feil bil eller takstsone i Easypark/ Parklink
  • Feil på app eller problemer med internett tilkobling
  • Bilfører trodde at bilen var lovlig parkert
  • Bilfører var uoppmerksom
  • Det var ingen andre steder å parkere
  • Stansen varte i kun kort tid
  • Bilfører måtte veksle penger
  • Kjøretøyet stod ikke i veien for noen
  • Kjøretøyet var lånt bort til noen som ikke vil betale
  • Parkeringer på fortau, fotgjengeroverganger, gang- og sykkelstier

Klager som kan føre frem

  • Dersom vilkårene for å ilegge gebyr, kontrollsanksjon eller foreta inntauing ikke er tilstede
  • Det ble foretatt av- eller pålessing (gjelder ikke plasser for forflytningshemmede)
  • Det ble foretatt av- eller påstigning (gjelder ikke stansforbud)
  • Kjøretøyet var stjålet og tyveriet er meldt til politiet
  • Det var teknisk feil på automat/parkometer (må ha vært meldt inn etter reglene)
  • Motorhavari (må dokumenteres)
  • Kjøretøyet var registrert på annen eier ved tidspunktet for ileggelsen

Klager på kontrollsanksjoner behandles etter føringer fra Parkeringsklagenemnda. Dette er en nemnd som er opprettet for å løse tvister mellom bilfører og parkeringsoperatører. Parkeringsklagenemnda er nøytral og fungerer ikke som representant for noen av partene. Nemndas avgjørelser er rettskraftig.

 Er du i tvil kan mer informasjon leses her: http://pklagenemnda.no/prinsippavgjorelser/

Fyll ut dette skjemaet for å klage.

Ring 770 26862 hvis du lurer på noe.