Spørsmål – Hva har endret seg på ett år?

16. mai kunne vi lese i Harstad Tidende at ordføreren ønsker å innføre et eget kommuneombud i
Harstad. Bakgrunnen for dette utspillet er hovedsakelig mange sterke historier der gamle og syke
ikke har fått hjelpen man har krav på.

Ordføreren hevder videre at: «Dersom vi hadde hatt en fungerende ombudsordning, ville det vært
enklere for pårørende å nå frem med sin klage.» Ordføreren mener også at dagens klageordning,
som inkluderer muligheten til å påklage kommunale vedtak til statsforvalteren, ikke fungerer godt
nok.

Fremskrittspartiet mener ordføreren har helt rett i dette. Så enige er vi at vi tok opp behovet for et
lokalt eldreombud allerede i fjor. Bakgrunnen for det var også mange sterke historier fra
eldreomsorgen i Harstad, og det faktum at regjeringen foreslo å legge ned det nasjonale
eldreombudet.

Men det som ikke henger på greip i denne saken, er at da Fremskrittspartiet tok til orde for et lokalt
eldreombud, var ordføreren helt tydelig på at det ikke var behov for det. I sitt svar på spørsmål fra
undertegnede, svarte ordføreren følgende:

Jeg ser ikke behov for et eget lokalt eldreombud. Vi har et eget eldreråd som skal være talspersoner
og ivareta eldres rettigheter. Vi har et pasientombud for Troms og Finnmark som kan ivareta eldres
interesser i helse- og omsorgssaker. Vi har Sivilombudet som kan ivareta eldres rettigheter. I tillegg
har vi klageordning som avgjøres av statsforvalteren, og serviceklageordning som avgjøres og
behandles administrativt. Videre fører statsforvalteren tilsyn med de kommunale tjenestene,
herunder helse- og omsorgstjenestene.

Paradoksene i denne saken gjør det nødvendig å stille spørsmål.

Spørsmål til ordføreren:

  1. I fjor mente ordføreren at det ikke var nødvendig med en lokal ombudsordning, fordi vi har
    et eldreråd, et pasientombud for Troms og Finnmark, Sivilombudet og klagemuligheten hos
    statsforvalteren. Ett år senere mener ordføreren at dette likevel ikke er godt nok. Hva har
    endret seg på ett år?
  2. Mener ordføreren det var klokt av regjeringen og stortingsflertallet å legge ned det nasjonale
    eldreombudet?
  3. Har ordføreren et anslag på hvor mye en lokal ombudsordning vil koste Harstad kommune,
    og vil ordføreren sørge for at dette innarbeides i budsjettet ved 1. tertialrapport?

Svar fra ordføreren:

For å ivareta innbyggernes rettigheter i enkeltsaker på individnivå har vi en rekke tiltak: eksempelvis klageordning etter forvaltningsloven, Sivilombudet og pasientombudet.

Tidligere hadde vi et klientutvalg i Harstad kommune som det også kunne klages til, og hvor formålet var å ivareta innbyggernes rettigheter. Det fungerte ikke etter sin hensikt, og ble opplevd av brukerne som et forsinkende ledd. Kommunestyret vedtok derfor å avvikle dette.

I den anledning, og for å sikre et ekstra sikkerhetsnett, ble det tatt kontakt med pasientombudet i Troms for å få etablert faste kontordager i Harstad. Pasientombudet var bl.a. i kommunestyret og redegjorde for dette. 

Det som har endret seg siden i fjor, er at ordningen med faste kontordager i Harstad fra pasientombudet ikke har fungert som forutsatt. Det skyldes blant annet både pandemi og er et ressursspørsmål

Ordføreren tar ikke til orde for et eldreombud slik Frp foreslo, men et samlet ombud for de kommunale tjenestene. Ordfører tror ikke nedleggelsen av eldreombudet nasjonalt i særlig grad har påvirket situasjonen for innbyggerne i Harstad. Jeg er usikker, men kan ikke minnes at de hadde saker fra Harstad.

Ordføreren mener at saker må utredes forsvarlig før de kan besluttes, så også denne. Når kommunestyret har fått en slik sak tilbake, kan vi ta stilling til om vi skal ha det og inndekning. Jeg foreslår i dag i forbindelse med saken om helse og omsorgsplan at vi skal få en slik sak vurdert og framlagt for kommunestyret.