SPØRSMÅL - oppfølging av vedtak k-sak 62/2021 - Trygge lokalsamfunn - mål og strategi 2021 samt årsrapport 2020   

1. I kommunestyrets møte 29. april 2021 ble følgende tre punkter vedtatt i sak

PS 62/2021:  3. Harstad kommunestyre vedtar en egen nullvisjon for antall drepte i brann. Kommunedirektøren bes innarbeide dette i virksomhetsplanen og andre relevante styringsdokumenter.  4. Kommunedirektøren bes utrede behovet for flere ressurser til brannforebygging, spesielt overfor ulike risikogrupper. Kommunedirektøren bes komme tilbake med sak om dette så snart som praktisk mulig.  5. Kommunedirektøren bes vurdere å gjennomføre et ekstraordinært branntilsyn av kommunale boliger, omsorgsboliger og innleide boliger med tanke på å forebygge brannfare.  Kan ordføreren redegjøre for hvordan dette vedtaket har blitt fulgt opp og hva status er i denne saken?  2. I kommunestyrets møte 27. mai 2021 ble følgende vedtatt i sak PS 76/2021: 

2. Kommunedirektøren bes utrede muligheten for å varsle bedrifter, lag og foreninger om søknadsbaserte tilskuddsordninger via Altinn.  Kan ordføreren redegjør for hvordan dette vedtaket har blitt fulgt opp og hva stauts er i denne saken?    

 3. I kommunestyrets møte 24. juni 2021 ble følgende punkter vedtatt i PS 93/2021:  12. Kommunestyret ber kommunedirektøren å etablere en varig ordning for avfallshåndtering ved Hagavannet, både ved parkeringsplassen og ved selve vannet. Fortrinnsvis om sommeren.   13. Kommunedirektøren bes også sørge for regelmessig tømming av avfall, samt rydde og samle opp søppel ved parkeringsplassen og ved vannet. Kommunestyret vil peke på at dette eksempelvis kan løses i samarbeid med Småjobbsentralen.   14. Kommunedirektøren bes kommer tilbake til kommunestyret dersom vedtaket medfører betydelige økonomiske og administrative konsekvenser. Kommunedirektøren bes også se på ordninger og rutiner for søppelhåndtering ved kommunens øvrige utfartssteder, spesielt med tanke på infrastruktur. Kommunedirektøren bes komme tilbake med en egen sak om dette  15. Kommunedirektøren bes gå i dialog med innbyggerne i Sollia med sikte på et samarbeid/spleiselag om påkobling til kommunal vanntilførsel. Dette med bakgrunn i henvendelsen fra disse innbyggerne om dette. 

Kan ordføreren redegjøre for hvordan dette vedtaket har blitt fulgt opp og hva status er i denne saken?  

Kristian August Eilertsen
Kommunestyrerepresentant
Fremskrittspartiet


Spørsmål til kommunestyret 30.09.21 – Oppfølging av vedtak i kommunestyret

  1. I kommunestyrets møte 29. april 2021 ble følgende tre punkter vedtatt i sak PS 62/2021: 3: Harstad kommunestyre vedtar en egen nullvisjon for antall drepte i brann. Kommunedirektøren bes innarbeide dette i virksomhetsplanen og andre relevante styringsdokumenter.
  2. Kommunedirektøren bes utrede behovet for flere ressurser til brannforebygging, spesielt overfor ulike risikogrupper. Kommunedirektøren bes komme tilbake med sak om dette så snart som praktisk mulig.
  3. Kommunedirektøren bes vurdere å gjennomføre et ekstraordinært branntilsyn av kommunale boliger, omsorgsboliger og innleide boliger med tanke på å forebygge brannfare.

Svar:

Kan ordføreren redegjøre for hvordan dette vedtaket har blitt fulgt opp og hva status er i denne saken?

Oppfølging av dette vedtaket rapporteres til kommunestyret ved behandling av sak om 2. tertial 2021.

O-visjon for antall drepte i brann innarbeides ved rullering av kommunens økonomiplan 22-

  1. Indikatorkrav foreslås lagt inn under resultatmål «Tryggere lokalsamfunn» og rapporteres i årsrapport.

Egen politisk sak om brannforebygging og branntilsyn er utarbeidet og legges frem til utvalg for omsorg og kultur på møte den 13.10.21 og til kommunestyret på møte den 28.10.21.

  1. I kommunestyrets møte 27. mai 2021 ble følgende vedtatt i sak PS 76/2021:
  2. Kommunedirektøren bes utrede muligheten for å varsle bedrifter, lag og foreninger om søknadsbaserte tilskuddsordninger via Altinn.

Kan ordføreren redegjør for hvordan dette vedtaket har blitt fulgt opp og hva stauts er i denne saken?

Svar:

Vedtaket er fulgt opp med vurderinger i samspill mellom Næring/ kommunikasjon/ IKT/ Kulturenheten, om valg av løsninger for varsling, blant annet gjennom Altinn.

Harstad kommune har i dag en rekke ulike kanaler for å varsle interessenter rundt søknadsbaserte tilskuddsordninger, og disse er differensiert mellom henholdsvis bedrifter og lag/foreninger. I ulike Brønnøysundregistre er det i dag registrert ca. 2000 bedrifter, lag og foreninger i Harstad kommune, som alle er gjenstand for ulike periodiske oppdateringer.

Tilskuddsordninger til bedrifter publiseres i dag gjennom en rekke kanaler, hvorav regionalforvaltning.no (også linket via Altinn) er en pålagt publiseringskanal for statlig/fylkeskommunalt finansierte næringsfond/kompensasjonsordninger. Mulighetene er i dag mange for kommuner som vil bruke Altinn i sitt digitaliseringsarbeid, og vi vurderer hvordan plattformen kan utnyttes enda bedre til varsling av tilskuddsordninger.

Aktiv varsling er i dag er en rent manuell jobb. Harstad kommune har under gjennomføring en anskaffelsesprosess av nytt saks-/arkivsystem. Som konsekvens av dette vil automatisering av aktiv varsling gjennom Altinn (o.a.) ha sannsynlig implementering medio 2022, alt etter funksjonaliteten i den løsningen som tilslutt blir valgt.

  1. I kommunestyrets møte 24. juni 2021 ble følgende punkter vedtatt i PS 93/2021:
  2. Kommunestyret ber kommunedirektøren å etablere en varig ordning for avfallshåndtering ved Hagavannet, både ved parkeringsplassen og ved selve vannet. Fortrinnsvis om sommeren.
  3. Kommunedirektøren bes også sørge for regelmessig tømming av avfall, samt rydde og samle opp søppel ved parkeringsplassen og ved vannet. Kommunestyret vil peke på at dette eksempelvis kan løses i samarbeid med Småjobbsentralen.
  4. Kommunedirektøren bes kommer tilbake til kommunestyret dersom vedtaket medfører betydelige økonomiske og administrative konsekvenser. Kommunedirektøren bes også se på ordninger og rutiner for søppelhåndtering ved kommunens øvrige utfartssteder, spesielt med tanke på infrastruktur. Kommunedirektøren bes komme tilbake med en egen sak om dette
  5. Kommunedirektøren bes gå i dialog med innbyggerne i Sollia med sikte på et samarbeid/spleiselag om påkobling til kommunal vanntilførsel. Dette med bakgrunn i henvendelsen fra disse innbyggerne om dette.

 

Kan ordføreren redegjøre for hvordan dette vedtaket har blitt fulgt opp og hva status er i denne saken?

Svar: Det er satt ut avfallsdunker på parkeringsplassene ved Nypevegen og Hagalia. Regelmessig tømmes de 2 fraksjoner, herunder glass/metall og restavfall.

Registrering av plutselig oppfylte dunker kan tyde på ryddeaksjoner i regi av velforeningen. Kommunen tilskrev velforeningen i juni med invitasjon til samarbeid om utplassering av dunker ved vannet (pt ubesvart).

I nåværende situasjon har ikke DRU ressurser til å holde renovasjonen rundt Hagavannet.

Arbeid med ordning og rutine for søppelhåndtering ved kommunens øvrige utfartssteder pågår.

Sak blir utredet og fremmes sammen med økonomiplan 22-25. Tiltaket vil medføre ekstra kostnader evt. at andre områder nedprioriteres.

Det har vært en dialog med eier av private VA-ledninger fram til Sæterelva og private oppsittere i Sollia. De private eierne arbeider med en samlet gjennomføringsplan for vannforsyning i området. Med en slik løsning har Harstad kommune tilbudt seg å overta hele anlegget etter utbygging til framtidig drift og vedlikehold. Det vil være både teknisk og økonomisk fordel for partene.

Ordfører