Viser til spørsmålet jeg stilte under dagsaktuelle spørsmål i dagens kommunestyremøte (24.05.23). Gjentar spørsmålet i skriftlig form:

Jeg har fått en henvendelse fra en innbygger i forbindelse med saksnummer 2022/6520 hos Areal- og byggesakstjenesten.

Saken omhandler dispensasjon fra sentrumsplanen for etablering av ekstra boenhet.Søknaden ble levert 31.10.2022, og kommunen ga en svarfrist på 12 uker. Nå har det gått over dobbelt så lang tid, og innbyggeren venter fortsatt på svar.

Spørsmål:

Hvorfor  har innbyggeren måtte vente så lenge på å få avgjort en såpass enkel sak, og når kan innbyggerne forvente å få svar?

 

Svar fra kommunedirektøren:
Byggesak har i dag 6 stillingshjemler hvor 4 er besatt og de to ledige stillingene har vært ledige i lengre tid.

Restansene har bygd seg opp. 

De to ledige stillingene har vært utlyst i flere omganger i løpet av siste år.

Begge stillingene er nå besatt.

  • Første person tiltrer 19.06.2023
  • Andre person tiltrer 01.09.2023.

Det er uttrykt behov for ett årsverk til ved byggesak, og dette må vi ta stilling til ved rullering budsjett og økonomiplan 2024-2028.