Det har i årevis vært jobbet med beredskap og sikkerhet for befolkninga i de rasutsatte delene av kommunen vår, ikke minst når det gjelder varsling til befolkninga.

Mine spørsmål: 

  • Er arbeidet med beredskap (kai, båt, varsling og lignende) ferdigstilt for de rasutsatte områdene?
  • Fungerte beredskapen da det før påske gikk ras over veien til Grøtavær og rasfaren var stor på Aunfjellet? 
  • Er det noen utfordringer knyttet til bl.a å få gitt hjemmehjelpstjenester når veien er åpen, men rasfaren stor?

Svar fra kommunedirektøren: 

I Harstad kommune er det i hovedsak vegstrekningen, fv. 7742 over Aunfjellet, som fra tid til annen har måtte stenge grunnet ras eller fare for ras. Det er her gjennomført et betydelig fjellsikringsarbeid for å forhindre at steinsprang og steinskred utløses eller faller ned på vei.

Ved noen værforhold vinterstid skjer det fra tid til annen mindre overflateskred eller nedfall av skavler som sperrer vegbanen. I slike tilfeller sperres veien til forholdene er befart, og det gis grønt lys for rydding og gjenåpning av vei.

 

Beredskap:

1. Harstad Kommunen har utarbeidet en egen beredskapsplan for hendelser der fv. 7742 over Aunfjellet stenges av ras, eller ved fare for ras. I planen inngår også en varslingsdel, der vi ved mottatt varsel fra veimyndighetene varsler innbyggerne gjennom SMS varsler direkte, samt at informasjon gis via aviser og publiserer på kommunens nettside og i sosiale media. 

Ved veistenging settes det opp båttransport slik at beboere kan reise til/fra skole og arbeid, samt at hjemmetjeneste o.l. kan utføre sine oppdrag. Ved behov kan det gås ytterligere turer ut over dette. Båttransporten gjennomføres i samarbeid med Harstad Havn. 

Bruk av rutegående fartøy som f.eks. hurtigbåt er uaktuelt grunnet kai og anløpsforhold.

Som en ytterligere back-up er det inngått avtale med beboere/nabo som kan bistå i tilfellet hjemmetjenesten ikke kommer seg ut som planlagt. Dette i forhold til måltid og at utdelt medikamenter tas.

Dersom en akuttsituasjon skjer mens veien er stengt løses disse oppdrag av nødetatene.

Antallet veistengninger de fem siste årene: 

 

    

VintersesongenAntall veistengninger (Aunfjellet)
2019/20202
2020/20211
2021/20220
2022/20230

 

Det har lenge vært arbeidet med en løsning for en beredskapskai på Inner-Aun, og flere ulike alternativer har vært vurdert. Felles for disse var at værforholdene i Toppsundet er svært utfordrende, og det er stor bølgepåvirkning i området. Selv de størst flytemoloer som produseres, lik moloen utenfor UIT/Kulturhuset var ikke dimensjonert for værforholdene på Aun/ Inner-Aun. Bølgepåstanden i området var det dobbelte av hva disse største moloene ville tåle, og det var stor fare for havari og at moloen sank.

Det har i hele denne tiden blitt gjennomført bedskapsanløp ved en eksisterende kai. Eier av denne igangsatte i 2021 et utviklings og reguleringsarbeid der egen kai skal utvikles og ankomst skjermes med moloer. Harstad kommune har inngått en intensjonsavtale om beredskapsanløp når dette anlegget er ferdigstilt.

2. Ved rashendelsen på Grytøya v/ Toppentunellen før påske fungerte kommunes beredskap svært godt, og hendelsen ble håndtert i henhold til vårt beredskapsplanverk. Oppdrettsselskapet Salaks tilbød bistand med båt og mannskap, og det ble raskt igangsatt båttransport mellom Lundenes og Alvestad/Dale. Første båtavgang skjedde om lag 2 timer etter at skredet hadde gått og veien ble stengt. 

Det ble transportert til sammen over 32 personer på de 3 turene som ble gått (gangtid pr. tur var ca. 2.5 t) På båttransportene ble barn fra skole og barnehage samt fastboende prioritert, men også andre reisende fikk plass på oppsatte turer. Veien ble gjenåpnet et døgn etter at den ble stengt av skred.

Aunfjellet var ikke skredutsatt med de rådende værforholdene, og det ble derfor ikke iverksatt noen beredskapstiltak, utover at situasjonen ble fulgt gjennom nær kontakt med Fylkeskommunen og Vegvesenet.

3. Det er utarbeidet rutiner for ferdsel over Aunfjellet i perioder der vær og føreforholdene er utfordrende. I utgangspunktet kjøres det når veien er åpen. Det kan imidlertid skje at det ved noen tilfeller er værforhold som gjør at noen hjemmetjenestebesøk utsettes grunnet vær og føreforholdene, selv om veien ikke er stengt av ras. Ved slike tilfeller varsles tjenestemottaker/pårørende og evt. nabohjelpen.

Det kan inntreffe avvik fra tjenesteproduksjon i særskilte tilfeller, som nevnt ovenfor. Dersom dette vil kunne medføre risiko for liv og helse vil andre tiltak evt. evakuering bli iverksatt.

Oppsummert: 

Harstad kommune har en beredskap som skal ivareta innbyggerne på en forsvarlig og god måte. Beredskap vil aldri være å erstatte en løsning med en tilsvarende 100% annen løsning.

Beredskap handler om å iverksette tiltak og ressursbruk etter følgende prioriteringer. 

  1. Liv og helse 
  2. Natur og miljø 
  3. Materielle verdier. 

Dersom det er andre behov, vil de bli vurdert ut fra kapasitet og prioritet.