Fra Eivind Stene, gruppeleder Fremskrittspartiet  

I sak 21/47 1. tertialrapport på liste over vedtak fattet i kommunestyret til oppfølging med sakstittel VHP19-22, står vedtak om Kanebogen skole i sak PS 18/161, fattet 06.12.2018, ført opp. Vedtaket lyder som følger:

Harstad kommunestyre ønsker å starte en prosess om mulighetsstudie for Kanebogen skole. Rådmannen kommer tilbake med sak om mulighetsstudie til utvalg for oppvekst og kultur vedrørende Kanebogen skole etter at lokaliseringsvalg til fylkeskommunen om skole er tatt. Lokalisering av ny videre gående skole ble gjort for to år siden.

Videre står det at å lese under administrasjonen foreløpige rapportering i saken at det er avholdt et møte med administrasjonen på Stangnes vgs. Samtidig skulle det foretas en gjennomgang for å definere behov for renovering ved Kanebogen skole.

Det er satt et eksternt firma på arbeidet ved Kanebogen skole, og det tas sikte på å informere kommunestyret høsten 2021.   Fremskrittspartiet har forsøkt å få klarlagt hva som er gjort i henhold til vedtak fattet i desember 2018, og hva som legges til grunn ved at det skal startes en mulighetsstudie. I Harstad Tidende den 2. juni svarer kommunens administrasjon at det skal gjøre en tilstandsvurdering av Kanebogen skole, og at det vurderes bruk av eksternt firma.

I administrasjonens rapportering står det at det er satt et eksternt firma på arbeidet. Hvorvidt man skal forholde seg til det administrasjonen rapporterer skriftlig til kommunestyret, eller hva administrasjonen rapporterer muntlig – eksempelvis gjennom media – forblir et åpent spørsmål.

En tilstandsrapport er noe ganske annet enn en mulighetsstudie. En tilstandsrapport er å fastslå byggets tekniske tilstand, noe som ettertrykkelig er blitt belyst flere ganger. Kanebogen skole er Harstads eldste skole, og sannsynligvis den som er i dårligst stand. Toalettforhold, ventilasjon, pålegg ved branntilsyn er noen stikkord tatt ut av en lang liste. En mulighetsstudie er ifølge Multiconsult en utredning som bringer frem nye ideer og belyser potensialet for eiendom (område/areal eller eksisterende bygg). Mulighetsstudiet omtales i mange sammenhenger gjerne også som konseptvalgutredning, utviklingsvurdering og alternativvurdering.

Det fremstår da som et stort sprik mellom hva som er bestilt av kommunestyret og hva som ligger an til å bli resultatet. Fremskrittspartiet finner det derfor nødvendig å stille spørsmål om saken til ordføreren. 

Spørsmål: 1. Kan ordføreren redegjøre for hva som er korrekt, at det som sakspapirene i sak 21\47 stadfester, faktisk er satt et eksternt firma på saken og hvem dette er?

2. Kan ordføreren redegjøre for hva en mulighetsstudie er og skal inneholde?

3. Synes ordføreren at kommunedirektørens signaler om hva som skal gjøres svarer ut kommunestyrets bestilling i sak PS 18\161? Forslag til vedtak: Kommunestyret ber kommunaldirektøren følge opp vedtak gjort i sak 18/161 i desember 2018. Det settes i gang en mulighetsstudie for Kanebogen skole. Denne skal bringe frem nye ideer, belyse og kartlegge potensialet for Kanebogen skole (område/areal eller eksisterende/nytt bygg). Denne skal fremmes for kommunestyret innen 2022. Eventuelle kostnader dekkes av disposisjonsfondet. 

 

Svar

Harstad kommunestyre fattet vedtak i sak PS 18/161 pkt. 24. slikt vedtak: «Harstad kommunestyre ønsker å starte en prosess om mulighetsstudie for Kanebogen skole. Denne saken ses i sammenheng med lokaliseringsvalget vedrørende ny videregående skole. Rådmannen kommer tilbake med sak om mulighetsstudie til Utvalg for oppvekst og kultur vedr. Kanebogen skole etter lokaliseringsvalg til fylkeskommunen om skole er tatt.» 

Ordfører viser til at lokalisering av ny videregående skole er avklart. I første omgang er ordfører kjent med at administrasjonen vil utarbeide en tilstandsrapport for skolen i løpet av høsten 2021.

Tilstandsvurderingen vil beskrive renoveringsbehovet for skolen og de økonomiske konsekvensene av dette.  I forbindelse med tilstandsvurderingen vil det også vurderes egnethet for ombygging samt se på utvidelsesmuligheter på eiendommen.

Det vil bli engasjert ekstern rådgiver til prosjektet som gjennomføres i samarbeid med Bygg- og eiendomstjenesten og representanter fra skolen.  Resultatet av denne tilstandsvurderingen vil avgjøre hvilke muligheter bygget har for renovering og hva dette vil medføre av kostnader.

Dette kan derfor være starten på en prosess der kommunestyret kan vurdere om skolen skal renoveres eller om nybygg er den beste løsningen for fremtiden.    Tilstandsrapporten planlegges lagt frem for Harstad kommunestyre som egen sak ved årsskiftet 21/22.