Opplæringsloven kapittel 9a - om elevens skolemiljø
Opplæringsloven gir elever i norske skoler rettigheter. Kapittel 9a i opplæringsloven er spesielt viktig da den gir elevene rett til et godt skolemiljø. Et godt skolemiljø er viktig for å kunne lære, og kapittel 9a er det nærmeste elever kommer en "arbeidsmiljølov".
"alle elevar i grunnskolar og videregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring".
Kapittel 9a - slik kan du bruke det
Kapittelet presiserer at hver enkelt elev har rett på et godt fysisk og psykososialt miljø. Hvis elevene mener at de ikke får ivaretatt sine rettigheter, kan de selv eller foreldrene deres be om at skolen retter på dette.
Det er etter opplæringsloven tilstrekkelig at en ”ber om tiltak”, men vårt råd er at en klager skriftlig. Skolen er på sin side nødt til å følge forvaltningslovens regler . Det betyr at de må lage et skriftlig vedtak, svare innen 4 uker, de har informasjonsplikt om relevante opplysninger, om rettigheter og om saksbehandlingstid. Dersom en ikke får svar, eller en ikke er fornøyd med svaret, kan man klage videre til fylkesmannen.