Lokaler

Sykehjemmet har 23  beboerrom som er organisert i en avdeling.

Alle pasientrom har eget bad, men dusjløsning i eget baderom.

Sykehjemmet har ei stor fellesstue et mindre rom med sofa og bord.

Lege/tannlege/servicetilbud

Lege og tannbehandling

Lege er tilstede på sykehjemmet en fast dag pr uke.

Alle pasienter med innvilget langtidsopphold har rett til tannbehandling av den offentlige tannhelsetjenesten. Vi er tilknyttet hovedtannkliniken i sentrum.

 

Ergoterapi og fysioterapi

Vi henviser ved behov til Harstad kommunes ergo- og fysioterapitjeneste. 

 

Frisør og fotpleier

Kan bestilles til avdelingen ved behov. Betales av den enkelte beboer selv. 

 

Arrangement og aktiviteter

Informasjon kommer etterhvert

Praktisk informasjon

Klær

Ta med klær etter eget behov, husk klær etter årstid. Se egen liste. Klær skal tåle maskinvask over 40 grader. Vi kan ikke ta ansvar for klær med lavere temperaturmerking. Klær og eiendeler må merkes på forhånd med navnelapper, det er ikke nok med tusj.

Måltider og ernæring

Vi har stort fokus på ernæring, og vet at sykdom og høy alder gir større risiko for underernæring. Vi vil derfor gjennomføre en ernæringskartlegging ved innkomst, som evalueres jevnlig. Dersom beboer har risiko for underernæring, eller er underernært, settes tiltak inn i samråd med lege. Måltider tilpasses beboernes personlige behov. Vi har tilbud om mat og drikke hele døgnet. Våre faste fellesmåltider:

  • Frokost: Fra kl. 09
  • Lunsj: Fra kl. 13
  • Middag: Kl. 16
  • Kaffe: Kl. \      
  • Kvelds: Fra kl. til kl.  20
  • Senkvelds/natt: For de som ønsker gis det mulighet til et lettere måltid som f.eks: Frukt, suppe, brød, yoghurt

 

Beboerrom

Vi har enerom med eget bad. 

Det er Tv på alle beboerrom og tilgang til alle NRK kanaler. Beboere / pårørende kan kjøpe dekoder for flere tv- kanaler ( rikstv). 

Vi har dagligstue og kjøkken på avdelingen. 

Vi har trådløst nett.

Beboerne skal få ha et hjemlig preg på rommene, og kan gjerne ta med litt private møbler og bilder. Dersom det er mange pyntegjenstander, kan vi ikke  ta ansvar for støvtørk. Vi ber pårørende hjelpe oss med dette. Løse tepper kan ikke benyttes.

Personlige artikler

Dersom beboere ønsker såper, shampo, tannbørste / tannkrem eller fuktighetskrem ut over det vi kan tilby, må beboer skaffe dette selv.

 

Post

Beboer, pårørende eller verge må sørge for flyttemelding til folkeregisteret og omadressering av post

 

Besøk

Vi har ingen fast besøkstid, og håper at familie og venner kommer på besøk ofte. Vi anbefaler å ta besøkene inne på pasientrom slik at det ikke blir så mye uro ute i avdelingen. Ta gjerne hensyn til døgnrytmen i avdelingen. 

 

Forsikring

Det er en fordel om du har egen hjemforsikring. Personlige eiendeler og møbler er ikke dekket av sykehjemmets forsikring.

 

Røyking «og bruk av levende lys» 

Det er ikke tillatt å bruke levende lys pga. brannfare. Vi ønsker et røykfritt inne miljø. Pasienter som røyker henvises derfor til å gjøre dette ute.

 

Bildebruk

Det blir tatt en del bilder i forbindelse med aktiviteter hos oss. Vi mener at dette styrker fellesskapet og gir mulighet for å gjenoppleve gode minner. Enkelte bilder vil også deles på vår hjemmeside på facebook, samt på tilstelninger som f.eks. julebord. Vi håper dere opplever dette som positivt, og vil be om deres samtykke på eget skjema ved innkomst. 

 

Økonomi

Dersom du har behov for hjelp til å betale regninger kan det søkes om at verge oppnevnes. Dette gjøres hos fylkesmannen.

 

Elever, studenter og personer i arbeidspraksis/språkpraksis

Vi samarbeider med universitet og videregående skole, og har studenter og elever i praksis jevnlig. Vi er også en lærebedrift for utdanning av helsefagarbeidere. Ut over dette har vi også samarbeid med INKO og NAV, og tilbyr praksisplasser for personer med behov for arbeidspraksis og/eller språkpraksis. Det innebærer at du som beboer og pårørende vil kunne møte både studenter og elever hos oss. 

 

Blomster og parfyme

Vi gjør oppmerksom på at en del ansatte samt beboere, har allergi for noen typer blomster. Spesielt kjenner vi til at svibel og julestjerne fremkaller allergi hos mange. En del har også allergi for parfyme, og vi ber derfor om at besøkende unngår bruk av parfyme.

 

Dyr

Mange setter stor pris å møte dyr. Vi har faste besøkshunder. Besøkende kan også ta med andre dyr etter avtale med personalet.

 

 

Primær og sekundærkontakt

I Harstad kommune skal pleien i heldøgns omsorg organiseres etter primærsykepleieprinsippet. Dette innebærer at alle pasienter/beboere ved innkomst skal få oppnevnt en egen primærkontakt og sekundærkontakt, som er hoved-kontaktpersoner for beboer og pårørende.  Primærkontakten skal som hovedregel være en sykepleier eller vernepleier. Sekundærkontakten skal som hovedregel være helsefagarbeider.

Primær- og sekundærkontakten har hovedansvar for å innkalle til primærsamtaler med beboer og pårørendesamtaler, samt innkomstsamtale avtales de første 14 dager fra innkomst.

Hjelp oss å bli bedre

Vi ønsker tilbakemeldinger fra beboere og pårørende, både dersom dere er fornøyde eller misfornøyde. Ta kontakt med primærkontakt eller avdelingsleder for å gi tilbakemeldinger. Vi har også bruker- og pårørendeundersøkelser ca. hvert andre år, i samarbeid med andre sykehjem og bosenter. Dere oppfordres til å besvare disse, for å gi oss innspill som vi kan bruke for å gi enda bedre tjenester.

Klage på service/tjeneste/ansatte

Du som søker eller din nærmeste pårørende / verge / fullmektig kan klage dersom du opplever kritikkverdige forhold med ansatt eller ikke er fornøyd tjenesten som utøves. Vi setter pris på at dere i forkant av en klage, forsøker å løse utfordringene sammen med avdelingsleder.

Klagen kan du registrere elektronisk på kommunens hjemmeside. Under Selvbetjening velges Serviceklage. Du kan også ta kontakt med ansatt/leder som hjelper til med å nedtegne klagen. Du kan lese mer i Klageprosedyren.

Klage på service/tjeneste/ansatte

Du som søker eller din nærmeste pårørende / verge / fullmektig kan klage dersom du opplever kritikkverdige forhold med ansatt eller ikke er fornøyd tjenesten som utøves. Vi setter pris på at dere i forkant av en klage, forsøker å løse utfordringene sammen med avdelingsleder.

Klagen kan du registrere elektronisk på kommunens hjemmeside. Under Selvbetjening velges Serviceklage. Du kan også ta kontakt med ansatt/leder som hjelper til med å nedtegne klagen. Du kan lese mer i Klageprosedyren.

Tjenestebeskrivelse

tjenestekatalogen finner du tjenestebeskrivelsene for sykehjemmene i Harstad.