1. Ved positivt tilfelle: kommuneoverlege/smittevernlege varsles umiddelbart. Leder må også varsles.
  2. Tiltakskort på systemnivå iverksettes på ledernivå. Her beskrives detaljer rundt håndtering på avdelingsnivå inkl. testing og tiltak for nærkontakter (både beboere og ansatte).
  3. Egen utbruddsansvarlig på avdelingen lager skriftlig plan for håndtering inkl. personell og renhold.
  4. Pasienten isoleres på enerom med eget bad. Dør merkes tydelig med smittesymbol
  5. Dersom pasienten motsetter seg isolasjon eller karantene, må det gjøres en individuell vurdering av tiltak i samråd med lege. Dersom tillitsskapende tiltak og avledning ikke fører frem, kan nødvendige tiltak for å unngå smitteoverføring baseres på nødrett. Kommuneoverlege informeres dersom nødrett benyttes. Se egen veileder ang. tvang og smitteverntiltak.
  6. Tilgang til rom begrenses til færrest mulig helsepersonell. Før logg DOC PDF ODTover alle som er inne på pasientens rom, dette inkl. renholdspersonell og evt. pårørende.
  7. Planlegg arbeidet godt før du går inn i rommet, slik at trafikken inn/ut begrenses.
  8. Håndhygiene utføres alltid før beskyttelsesutstyr tas på.
  9. Ved på-/avkledning av personlig smittevernutstyr, bruk en observatør som kan gi tilbakemelding om feil under prosedyren for på- og avkledning.
    Helsepersonell som skal stelle, undersøke, behandle eller ha nær kontakt (dvs. nærmere enn 2 meter eller dersom pasienten har uttalte luftveissymptomer) med beboeren skal bruke følgende beskyttelsesutstyr:
    1. Kirurgisk munnbind (klasse II eller IIR)
    2. Frakk med lange ermer
    3. Hansker
    4. Hette (Vurder hette/hårbeskyttelse i situasjoner hvor det er fare for direkte tilsøling av håret, f.eks. nærkontakt med pasienter som hoster kraftig, samt ved aerosolgenererende prosedyrer)
    5. Øyebeskyttelse (beskyttelsesbriller eller visir)
    6. Ved behov for utførelse av aerosolgenererende prosedyrer, skal åndedrettsvern (FFP3, FFP2) benyttes. Eksempler på slike prosedyrer: Åpent trakealsug, trakeotomi/trakeostomiprosedyrer, non-invasiv ventiasjon (BiPap), Høyhastighets oscillerende ventilasjon (HFOV), High Flow Nasal Oxygenation (HFNO).
  10. Ved matservering, benyttes engangsutstyr/papp. 
  11. Avfall: Alt avfall fra smitterom inkl. brukt engangsutstyr kastes i vanlig pose som lukkes godt. Posen dobbeltemballeres og skal ikke være mer enn 3/4 full. Håndter posen med forsiktighet. Posen fraktes direkte til avfallsrom. Brukte tekstiler behandles som smittetøy
  12. Kontaktpunkter og overflater pasienten har berørt, som stoler, dørklinker osv. desinfiseres daglig, dette utføres av renholdspersonell. Avd.leder bestiller smittevask av pasientrom etter gjeldende rutiner. Ved synlig søl av organisk materiale, fjernes søl med absorberende materiale etterfulgt av flekkdesinfeksjon av området. Dette utføres av helsepersonell.
  13. Desinfeksjon utføres ved bruk av Virkon, Perasafe eller desinfeksjonssprit. Husholdningsklor i konsentrasjon minimum 1000 ppm (blandingsforhold 1 del klor og 50 deler vann) kan også benyttes til desinfeksjon. Ved bruk av Klorin: Utblandet Klorin påføres flaten slik at den er synlig fuktig. La flaten stå i ca. 10 minutter før flaten rengjøres på nytt. Flaten som har vært desinfisert må rengjøres for at Klorin ikke skal skade overflaten.
  14. Dersom pasienten tolererer bruk av kirurgisk munnbind, får vedkommende dette på ved behov forflytning ut av rommet. Munnbind tas av når pasienten er tilbake på eget rom og helsepersonell har iført seg personlig beskyttelsesutstyr.
  15. Dersom pasienten får behov for sykehusinnleggelse, varsles ambulansepersonell om smitte.
  16. Dersom pasienten dør, skal alt personell være ikledd personlig beskyttelsesutstyr som beskrevet over. Den døde stelles på eget rom, og bør, så langt det er mulig, ligge på eget rom til begravelsesbyrå kommer. Dersom lekkasje fra kroppsåpninger og/eller oppbevaring av mors på bårerom, må lukket morspose benyttes. Informasjon om smitte gis videre til begravelsesbyrå. Vi skal legge til rette for at pårørende kan ta farvel med en som er død. Pårørende bør begrense kontakten med den døde, men trenger ikke å bruke beskyttelsesutstyr. Pårørende utfører håndhygiene når de forlater rommet. For mer informasjon om håndtering av døde med covid-19, se FHI.
  17. Isolasjon kan oppheves etter når pasienten er symptomfri og har fått to negative RT-PCR testresultater for SARS-CoV-2 med minimum 24 timers mellomrom, eller 7 dager etter symptomfrihet.