Markeringen skjedde i Fiskefjord i Tjeldsund kommune, på grensen mellom Nordland fylkeskommune og Troms og Finnmark fylkeskommune.

– Det vil være et prosjekt som reduserer ulykker, man får tryggere og bedre fremkommelighet og man binder regionen sammen, sa samferdselsminister John Ivar Nygård (Ap) i sin tale, etter å ha tatt det første spadetaket - som ble tatt ved hjelp av en gravemaskin.  

Prosjektet er Nord-Norges største samferdselsprosjekt. Gjennom en storstilt utbygging av riksvegnettet mellom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad, skal regionen knyttes tettere sammen. Prosjektet skal også sikre regional utvikling og gi bedre forutsetninger for næringslivet. Det er det største samferdselsprosjektet i Nord-Norge. 

Blant talerne var også vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Stein Ivar Hellestad, konsernsjef i Skanska Norge, som har fått anbudet for å bygge og drifte veien.

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje, mens 20 kilometer legges i ny veglinje. 

Prosjektets hovedmål

  • knytte regionen tettere sammen, sikre regional utvikling og gi bedre forutsetninger for næringslivet 
  • øke fremkommeligheten og redusere antallet ulykker og farlige situasjoner
  • korte inn E10 fra Tjeldsund bru til Langvassbukt med 30 km
  • redusere reisetiden på strekningen med 39 minutter 
  • sikre bærekraftig gjennomføring av kontrakten med krav til ivaretakelse av ytre miljø.

Offentlig-privat samarbeid

OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen AS har en total ramme på 20 milliarder 2022-kroner som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.

Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapene Multiconsult og Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet.

Hålogalandsvegen AS er heleid av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.

Tidsskille

- Hålogalandsveien er det man på engelsk ville kalle en gamechanger. På norsk kan man si det blir et tidsskille. Før og etter veien ble bygd, sa ordfører Kari-Anne Opsal i sin tale. 

- Når lokale, regionale og nasjonale påvirkere og beslutningstakere innen vegadministrasjon eller politikk spiller på lag, da får man til mer, la hun til og vektla ringvirkningene dette vil få for regionen. 


Her er hele talen til ordføreren:
Statsråd, vegdirektør, stortings- og fylkespolitikere, ordførere og anna godt folk:

Hålogalandsveien er det man på engelsk ville kalle en gamechanger. På norsk kan man si det blir et tidsskille. Før og etter veien ble bygd.

Den mest folkerike regionen i Nord-Norge har det særtrekket at den ikke har ett stort sentrum, men fire småbyer Sortland, Svolvær, Harstad og Narvik. Som ikke det var nok, ligger er man grenselandet, eller om man vil i utkanten av to arealmessig store fylker. Mens næringsaktivitet og folk i alle år har beveget seg på kryss og tvers innad i regionen, har fylkesgrensa både før og nå gjort det utfordrende å koordinere kollektivtrafikk, eller elevflyt, eller å prioritere felles veiprosjekter.

Men med Hålogalandsveien har man greid det. Jeg synes ikke det er lenge siden ordførere og politikere fra Evenes, Tjeldsund, Skånland, Lødingen, Sortland, Sortland og Harstad var på Vegvesenet workshop og tegnet streker på kart for å finne den beste traseen. Ja, det var interessemotsetninger mellom kommunene også da, men man greide å løfte blikket. Det var rett og slett stortenking. Det var så stort at mange av oss tenkte: det der blir aldri en realitet, men i dag litt mer enn 10 år etterpå, tas første spadetak. Når lokale, regionale og nasjonale påvirkere og beslutningstakere innen vegadministrasjon eller politikk spiller på lag, da får man til mer. Sinnsykt mye mer.

Det blir himmelvid forskjell på trafikksikkerheten. Vi får om lag 40 minutter kortere reisetid på det meste. Det monner.

Å bare tenk på de mulighetene som åpner seg for folk, både vanlige folk og folk flest. No blir det nærmest bare for en svipptur å regne mellom Vesterålen, Lofoten, Ofoten og Sør-Troms. Det kan både skolependles, jobbpendles eller drikkes ettermiddagskaffe både her og der.

Tenk på de mulighetene som åpner seg for næringslivet eksempelvis sjømatnæringa, for det er langs øst-vest aksen mellom Vesterålen og Narvik det fraktes mest fisk i hele landsdelen, ufattelige mengder fisk, trailer på trailer. Sånn blir det både miljømessige, bedrifts- og samfunnsøkonomiske gevinster av, i søkk og kav.

Tenk på ringvirkningene i byggefasen også for lokale leverandører. Det skal både bygges, bos og spises. Og for å holde meg på den litt spøkefulle siden; I Harstad går vi og gleder oss til å få en real oppsving i utelivet. Det kan bli både dans og disco – ja reine bonanzaen.

Godtfolk, det blir et tidsskille mellom før, under og etter Hålogalandsveien. Tankene om hvor stort dette er, kan få nakkehårene til å reise seg i pur glede og gjør at jeg koster på meg å avslutte på svensk: Vesterålen, Lofoten, Ofoten og Sør-Troms. «Nu kjør vi!»