Det er laget en politisk sak du kan lese her

Her er en oppsummering. 

Harstad kommune tar initiativ til å implementere Islandsmodellen, som har vist seg effektiv for forebygging blant ungdom. Økt ressurstilgang til helsesykepleiere og etablering av tverrprofesjonelle team rundt skolene er også prioritert for å sikre et helhetlig tilbud til barn og unge.

Skolene står overfor kravet om å tilpasse seg en verden i rask endring. Innføring av alternative læringsarenaer, vekt på praktiske og estetiske fag, mindre klasser, og fokus på relasjonsbygging er blant tiltakene som foreslås for å forbedre læringsmiljøet.

Foreldre og foresatte oppfordres til aktiv deltakelse i barnas utdanningsreise gjennom obligatoriske kurs om oppdragelse og digital dømmekraft. En tydelig definert foreldrerolle med klare forventninger er essensielt for å styrke hjem-skole samarbeidet.

Elevene oppmuntrer til selvrefleksjon og ansvarlighet, spesielt i bruken av sosiale medier. Engasjement i fritidsaktiviteter og skolens sosiale liv, samt et aktivt samarbeid med lærere og foreldre, er nøkkelen til en balansert og sunn skolehverdag.

Samlet sett peker innspillene fra Harstad mot en felles forståelse av at det kreves en landsby for å oppdra et barn. Ved å forene krefter, kunnskap, og ressurser, streber Harstad mot en lysere fremtid for sine unge innbyggere, med fokus på utdanning, velferd, og samhold.

Her er alle forslagene:

Oversikt av innspill og råd som er kommet inn etter gruppearbeidet på åpent folkemøte Nordic Hall 24.01.2024 
Det er inndelt i hva kan Harstad kommune gjøre, hva kan skolen gjøre, hva kan foreldre/foresatte og eleven gjøre. 
 

Harstad kommune   
- Flere ressurser 
- Guttas Campus for jenter 
- Natteravner 
- Andre instanser inn i skolen, eks miljøarbeidere 
- Økt ressurs til helsesykepleiere. 100 % i skolen 
- Skolen må bli et ressurssenter 
- Tett oppfølging av ansatte som står i utagerende situasjoner 
- Islandsmodellen 
- Tverrprofesjonelt samhandlingsteam 
- Midler til å ansette helse og sosialfaglig kompetanse 
- Åpen hall 
- Ungdomskontakt/utekontakt synlig 
- Er alle klar over tilbudet til Harstad fritidssenter? 
- fokus på lavterskeltilbud, eks diskotek og pølser, juleball osv 
- Overgang skole barnehage 
- Spesialundervisning bør ha et eget budsjett 
- reel integrering. Foreldre i jobb, barn i aktivitet. 
- FUG 10 råd til samarbeid og inkludering. 

 Skolen  
- Alternative læringsarenaer 
- Mindre klasser  
- Stabile voksne 
- 100 % sosiallærere 
- Nyutdannede får mentor, og arbeider tettere med denne ett år.  
- Nok tid til relasjonsarbeid 
- Flere praktisk/estetiske fag 
- Sang tilbake i skolen 
- Bedre arbeid med tidlig innsats 
- For mange nye oppgaver i skolen som lærerne ikke har kompetanse på 
- Utarbeide en forventningsavklaring  
- Revidering av ordensreglementet i Harstad må bli tydeligere i forhold til sanksjonsmuligheter 
- Maks 15 elever i første klasse 
- PALS – fungerer kun dersom alle bruker et 100% 
- Kunnskap om traumer 
- Barn har nesten fått for mye makt- §9a 
- Kontaktlærer må ha mer nedsatt undervisningstid, da det er masse kommunikasjon med hjem 
- Eget budsjett til elevråd 
- Rammevilkår ansatte i forhold til barn, sammenliknet med andre yrker. 
- Skolens budsjetter bør gå til ordinær drift.

Foreldre     
- Temakveld 
- Foreldrekurs 
- Obligatorisk foreldreskole 1.trinn 
- Natteravner  
- Hjemmet må stole på skolens bestemmelser 
- Stille krav til barna 
- Foreldreressurs må benyttes bedre 
- Tydelig innramming av foreldrerollen klare forventninger og tidlig støtte og veiledning der en ser foresatte som ikke mestrer 
- Gratisprinsippet setter brems for hva foresatte kan bidra med i skolen 

Eleven  
- Redusere bruk av sosiale medier 
 



Dette vil danne grunnlaget til politisk sak hvor kommunedirektøren skal utarbeide en anbefaling med konkrete tiltak som skal styrke laget rundt elevene i skolen. Forslaget legges frem for kommunestyret 30. mai 2024.