Mål: Øke forståelsen blant ansatte om viktigheten av tverrfaglig samarbeid på tvers av tjenester og forvaltningsnivåer. Øke ansattes kjennskap til lovverk knyttet til tverrfaglig samarbeid og samhandling.


Harstad kommune skal være en god kommune å vokse opp i. Gravide, barn og unge skal oppleve at det er trygt å si ifra, og at de opplever å få hjelp når de trenger det.

En sentral forutsetning for å lykkes med gode samordnede tjenester tilpasset den enkelte, er godt tverrfaglig samarbeid på tvers av tjenester og forvaltningsnivåer. Vi må jobbe sammen for at gravide, barn, unge og familiene skal ha det best mulig. Det må gis en helhetlig oppfølging i tjenestene vi gir i samarbeid med den gravide, barnet, ungdommen og familien.

Det viktigste for å komme i gang med vårt systematiske arbeid med tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid er å gi alle som kommer i kontakt med barn og unge et systematisk verktøy. Harstad kommune har valgt BTI-veileder som verktøy i dette arbeidet. Du finner den her: Harstad – BTI – Bedre samarbeid for barn og unge i Harstad kommune (bedreinnsats.no)

 

Stafettholder:
For å sikre at barn, unge, gravide og foresatte vet hvem de skal kontakte når de følges opp av en eller flere tjenester, skal det pekes ut en stafettholder som har ansvar for å sikre overblikk og sammenheng i oppfølgingen. Rutine for stafettholder finner du her: Rutine stafettholder (bedreinnsats.no) 

 

Velferdstjenestelovgivningen gir kommunene en lovfestet plikt til å samordne tjenestetilbudet til barn og unge. Denne plikten og flere andre lovendringer skal bidra til tettere samarbeid mellom barnehager, skoler, barnevern, Nav, helsetjenester og sosialtjenester. Dette utdypes i den nasjonale veilederen Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet

Under følger en film som gir en god beskrivelse av systemet som igangsettes når barn og ungdom har behov for hjelp.

Refleksjonsoppgave:

  • Hvilke erfaringer har du med tverrfaglig samarbeid i Harstad kommune, både gode og dårlige?
  • Hvordan kan du bidra til at samarbeid med andre instanser skal fungere bra og til det beste for barnet/unge?
  • Hvilke forventinger har du til andre instanser? 

 

Ressurser/retningslinjer og veiledere for samarbeid mellom sektorer: