Mål: Ansatte vet hva som ligger i begrepet medvirkning, kjenner til lovbestemmelsene rundt medvirkning, og har gode rutiner for å sikre medvirkning i sitt daglige virke.


Harstad kommune jobber med medvirkning på individ, tjeneste og kommunenivå. Vi vil her ta for oss medvirkning på individnivå. 

Medvirkning er en lovfestet rettighet. Barn, unge og foresatte har rett til å medvirke, og tjenesten har plikt til å involvere disse i beslutninger og saker som angår dem.  

Medvirkning er essensielt i det tverrfaglige samarbeidet, og det er den som sitter med utfordringen som vet best og kjenner hva som fungerer. 

BTI-veilederen er basert på at barn, unge og foresatte i utgangspunktet alltid skal være en del av løsningen på et problem. Det blir derfor lagt stor vekt på at de kommunale tjenestene skal samhandle med disse gjennom hjelpeprosessen, og at de skal involveres på et tidlig tidspunkt etter at bekymringen for barnet/ungdommen har oppstått. Involvering av foresatte innebærer også at disse på eget initiativ kan involvere kommunale tjenester dersom de er bekymret for egne eller andres barn.

I tillegg står det sentralt å involvere barnet/ungdommen selv.  FNs komité for rettigheter har utarbeidet ni prinsipper for oppfyllelse av barns rett til medvirkning. 

Medvirkning på individnivå innebærer at tilbudet til barnet/ungdommen og foresatte tilpasses ut fra deres behov. Barnet/ungdommen og foresatte skal involveres tidlig ved bekymring, og deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.

 Det er viktig at individet opplever:

  • å bli tatt på alvor
  • å bli behandlet med respekt
  • å føle tillit og trygghet
  • å få hjelp når behovet er til stede

Medvirkning kan ivaretas på følgende måter:

  • løpende dialog i hverdagen
  • Utviklingssamtale
  • Foreldresamtale i barnehage
  • Ansvarsgruppemøter
  • Samarbeidsmøter

Barnets beste og grad av medvirkning etter alder

Barnets beste
Barnekonvensjonen artikkel 3 og 12Grunnloven § 104 og forvaltningsloven § 17 og ny opplæringslov §10-2  (trår i kraft September 2024) gir barn og unge en rett til å bli hørt i saker som vedrører dem. Dette gjelder uavhengig av alder eller forutsetninger. Utgangspunktet er at vi skal høre med barnet/ungdommen direkte. Barnet/ungdommen har ikke en plikt til å uttale seg, men skal få muligheten. Et grunnleggende hensyn er at barnets beste skal ligge til grunn i alle handlinger og avgjørelser som berører dem.

Grad av medvirkning etter alder
Lovverket gir visse føringer for alder og grad av medvirkning, men som hovedregel har barnet rett til å uttale seg og medvirke i egen sak. Dette er en menneskerettighet som er nedfelt i både Grunnloven § 104, Barnekonvensjonen artikkel 12 og barnevernsloven § 1-4.

Barns rett til medvirkning og samtykke

  • 7 år: Barnet har rett til å si sin mening. Yngre barn som er i stand til å danne sine egne meninger skal også få informasjon og anledning til å si meningen sin før det blir tatt avgjørelser om personlige forhold for barnet. Foresatte har samtykkekompetanse på vegne av barnet.
  • 12 år: Barnets mening skal tillegges stor vekt. Foresatte har samtykkekompetanse på vegne av barnet.
  • 15 år: Barn som har fylt 15 år kan sammen med foresatte velge om det vil samtykke til tverrfaglig samarbeid. Fra 15 år skal foresatte og/eller ungdommen skrive under på samtykkeskjema. Fram til barnet fyller 18 år skal det få stadig større selvbestemmelsesrett.
  • 16 år: Ungdom over 16 år De har vanligvis rett selv til å avgjøre hvilke opplysninger foreldrene skal få fra helsetjenesten. Det gjelder også ved spørsmål om barn/unge skal motta helsehjelp.

Når en ungdom under 18 år har samtykkekompetanse er ulik i forhold til ulike lover. Det er alltid det organet som skal avgi opplysninger, som avgjør hva som kan gis uten hinder av taushetsplikt.

Dette sier Helsedirektoratet om medvirkning ved tjenesteyting på individnivå

Dette sier Udir om medvirkning i skole

Dette sier Udir om medvirkning i barnehage

 

Refleksjonsoppgave:

  • Hva betyr medvirkning?
  • Hvordan legger du til rette for barn og unges medvirkning? Gi eksempler
  • Hvordan legger du til rette for foresattes medvirkning? Gi eksempler
  • Hvilken betydning har medvirkning for deg i ditt arbeid?
  • Hvorfor skal barn og unge medvirke i saker som omhandler dem?
  • Hvilke rutiner finnes på din arbeidsplass for å sikre medvirkning?