Stangnes ungdomsskole er en annerledes skole med entreprenørskap som metode for å gi en praktisk tilnærming til læring i fagene. Nå har skolen også tatt ekstra grep for å avdekke og hjelpe elever som har dysleksi. Gjennom kursing og systematisk arbeid med rutiner, praksis og holdningsskapende arbeid, har Dysleksi Norge utpekt Stangnes som den femte dysleksivennlige skolen i Troms og Finnmark.  

fem av hundre

Dysleksi er ganske vanlig. Av hundre personer vil fem til ti av dem ha dysleksi. Det vil si at det er elever med denne vansken i nesten alle skoleklasser. Jo tidligere dysleksi blir avdekket, jo bedre er det, og aller helst bør det avdekkes innen eleven er i tredje eller fjerde trinn. Men det er ikke alltid dette skjer. 

- På småtrinnet lærer elevene å lese for å lese. På mellomtrinnet leser de for å lære. Derfor er det viktig å tidlig fange opp de med dysleksi, ellers så ramler de ofte av undervisningen, sier leseveileder på Stangnes ungdomsskole, Arnt Jakobsen. Han kartlegger alle elevene som starter på Stangnes med lesetester for å se hvem som trenger ekstra oppfølging. 

- I tillegg til å diagnostisere dem, gir jeg dem opplæring i bruk av verktøyene som gjør lese- og skrivearbeid lettere, og er tett på gjennom skoleløpet, slik at de faktisk er i stand til å bruke disse verktøyene over tid, sier Jakobsen, som sammen med Linda Liljevangen, fikk mye skryt da skolen markerte utnevnelsen.  

- Skolen har klart å skape et inkluderende og aksepterende miljø, som er viktig for alle elever, uansett forutsetninger, sa skole- og oppvekstsjef Chris Tandy da han var på markeringen. 

Kravene 

For å kunne kalle seg dysleksivennlig skole, må Stangnes ungdomsskole tilfredsstille en rekke krav:

  • Ha et inkluderende og aksepterende miljø.
  • Ha gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
  • Kartlegge og registrere alle elevenes leseferdigheter systematisk.
  • Følge opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
  • Sette raskt inn tiltak som fungerer.
  • Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
  • Sørge for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
  • Evne å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.