Harstad kommune har som hovedmål at vi skal ha fornøyde brukere. God saksbehandling er en kritisk suksessfaktor. For å kunne oppnå dette er vi avhengig av et godt samarbeid med private forslagsstillere. Vi ønsker å bidra til at private planforslag får en tilstrekkelig planfaglig og estetisk kvalitet og at berørte interesser blir tatt med på en god måte på et tidlig stadium i planprosessen. Det er derfor viktig at det etableres et godt og tidlig samarbeid mellom kommunen og forslagstillere, slik at ressursbruken i de enkelte saker blir optimalisert.

Alle parter vil være tjent med et mer omfattende innledende planarbeid som totalt sett vil kunne gi kortere saksbehandlingstid og gi større forutsigbarhet. Når planforslaget er godt forberedt og utarbeidet i samsvar med lover og retningslinjer, vil grunnlaget for saksbehandlingen være det beste. Kostbare og tidkrevende omarbeidinger ønskes unngått.

Planforslag som ikke er utarbeidet i overenstemmelse med dette skrivet kan bli sendt tilbake for omarbeidelse eller komplettering.

Henvisninger

 

Vi ønsker å vise til følgende skriv:

Plan- og bygningslovens § 27:

”Planen skal utarbeides av fagkyndige og gis en entydig og forståelig form”.

Plan- og bygningslovens §30:

"Når det kommer inn private reguleringsforslag, skal det faste utvalget for plansaker selv snarest mulig og innen 12 uker behandle forslaget. Forslagstiller og kommunen kan avtale en annen frist. Finner ikke de faste utvalget for plansaker selv grunn til å fremme reguleringsforslag for området, skal forslagstilleren underrettes ved brev”.

Miljøverndepartementets rundskriv T-2/2003:

"Utvalget må fatte vedtak om å fremme eller ikke fremme et privat forslag om regulering innen denne fristen (...).. For at fristen skal begynne å løpe, må det foreligge et forslag som tilfredsstiller visse minstekrav til framstilling og innhold (...). Forslag som åpenbart er mangelfulle kan administrasjonen returnere til forslagstiller for supplering, slik at fristen først begynner å løpe når et fullstendig forslag har kommet inn".

FOR 2004-05-27 nr 779: Forskrift om tidsfrister, og sanksjoner ved overskridelse av fristene, for private planforslag etter § 30 i plan- og bygningsloven:

"Kommunen kan presisere krav til framstilling og innhold. Kravene skal framgå av en nærmere spesifikasjon fra kommunen for utarbeiding og behandling av reguleringsplaner. Slike krav skal forslagstiller gjøres kjent med når kommunen underrettes om at det er aktuelt å sette i gang reguleringsplanarbeid for et område".

Krav til planleveranse

Verken lov, forskrift eller rundskriv gir en opplisting av hva en planleveranse skal inneholde for at fristen på 12 uker skal begynne å løpe. For å tydeliggjøre Harstad kommunes krav til planleveransen, har vi utarbeidet følgende skriv som skal utfylles og vedlegges planforslaget:

Sjekklisten er et Word-dokument som må fylles ut. Sjekklista deles også ut på oppstartsmøte, og skal leveres inn utfylt sammen med planleveransen. Den følger plansaken fram til vedtak. Målet er å øke kvaliteten på arealplaner og effektivisere planprosessen.

Vi har i tillegg satt opp en møteplan som vi ønsker skal følges i planprosessen. Vi mener møteplanen vil lette arbeidet for alle parter. Vi har i denne forbindelse også utarbeidet er skriv om hvilken informasjon vi vil at forslagstiller sender inn i forbindelse med første møtet- kalt ”oppstartsmøte”.

Oversikt over de krav som stilles i forbindelse med en planleveranse:

Utarbeidelse av reguleringsplaner og bebyggelsesplaner utføres i dag stort sett av private plankonsulenter. Harstad kommune ønsker derfor å tydeliggjøre våre krav til planleveransen og hvordan vi ønsker at planprosessen skal forløpe. Informasjonen under er derfor i hovedsak rettet mot plankonsulenter. Les mer om utarbeidelse av regulerings- og bebyggelsesplaner.

Kommunen har utarbeidet en oversikt over de krav som stilles i forbindelse med en planleveranse:

Planleveransen skal blant annet inneholde en utfylt sjekkliste:

Kommunen har satt opp en møteplan som vi ønsker skal følges i planprosessen:

Kommunen ønsker at forslagsstiller ber om et oppstartsmøte før planen varsles. Til denne anmodningen vedlegger forslagsstiller et utfylt skriv:

Send gjerne skrivet på e-post til postmottak@harstad.kommune.no

Gebyrer for saker innen areal- og byggesak

Areal- og byggesakstjenesten saksbehandler fem fagområder; arealplanlegging, landbruk, viltforvaltning, byggesak og oppmåling.  Her er prisene på tjenestene. 

Gebyrforskriften for Areal- og byggesakstjenesten er hjemlet i følgende lover:

Gebyrsatsene inkluderer hjelpemannskap, bilgodtgjørelse, administrasjonsutgifter og merkemateriell. Prisene i forskriften skal justeres årlig mot Statens kartverk sin indeks for kart og oppmålingsarbeider – se kap. 10.  Indeksen beregnes på grunnlag av NITO's lønnsstatistikk (4/5 vekt) og delindeks for maskiner og transportmidler fra Statistisk Sentralbyrås indeks "Førstegangsomsetning innenlands" (1/5 vekt).

Du kan lese hele gebyr-regulativet her (pdf).