Digitalisering i Harstad kommune

Harstad kommune skal utvikle bedre tjenester til våre innbyggere samtidig som vi gjør det enklere for våre ansatte å gjøre en god jobb

Digitaliseringsstrategien

Arbeid med ny strategi startet opp

Harstad kommune er startet arbeidet med å fornye sin digitaliseringsstrategi som skal vedtas innen utgangen av september 2025.

Gjeldende digitaliseringsstrategi


Bedre tjenester til våre innbyggere og enklere for våre ansatte å gjøre en god jobb

Harstad kommune har en helhetlig og overordnet digitaliseringsstrategi som styrer og favner om alt av digitaliserings- og IKT-arbeidet i kommunen. Strategien viser satsningsområder, retning og prioriteringer for videre arbeid slik at Harstad kommune kan tilby bedre tjenester for våre ansatte, innbyggere og næringsliv.

Les hele digitaliseringsstrategien til Harstad kommune. Lenke til et annet nettsted.

Satsningsområder

Harstad kommune skal jobbe med disse satsingsområdene i sin digitale transformasjon.

Vi vil gjøre våre tjenester mer brukervennlige ved å legge vekt på brukernes behov, tilby god brukerstøtte, forenkle og automatisere. Vi skal benytte tjenestedesign Lenke til et annet nettsted.for å skape gode og helhetlige brukeropplevelser.

Vi utvikler vår digitale kompetanse slik at Harstad kommune får digitale, engasjerte og kompetente ansatte og ledere. Vi tilbyr opplæring på våre digitale tjenester til våre innbyggere.

Vi arbeider for å gjøre digital samhandling til et naturlig førstevalg, slik at profesjonell digital dialog blir et kjennetegn ved Harstad kommune. Det skal være enkelt, sikkert og tilgjengelig.

Harstad kommune skal være en nytenkende og utviklingsorientert organisasjon. Vi realiserer de gode ideene og prioriterer aktiviteter som gir gevinst for innbyggerne våre.

Kommunens tjenester skal utnytte tilgjengelige og fremtidsrettede løsninger. Profesjonell samhandling mellom den enkelte tjeneste og digitaliseringsteamet skal sikre løsninger som leverer på tjenestens behov. Den enkelte tjeneste tar eierskap til utvikling og forvaltning av sine digitale løsninger. Digitaliseringsteamet understøtter tjenestenes behov og avsetter ressurser for utvikling og støtte.

Velferdsteknologi er brukerrettet teknologisk assistanse som har til hensikt å understøtte og forsterker brukerens trygghet, sikkerhet, mobilitet og muliggjør økt selvhjulpenhet, medbestemmelse og livskvaliet.

Med bakgrunn i demografisk utvikling og tjenestemessige behov er det nødvendig å legge til rette for at brukere skal mestre eget liv i eget hjem lengst mulig. Kommunen har utarbeidet en strategi for hvordan vi skal ta i bruk den nye teknologien.

Det må jobbes målrettet for å utrede, prioritere og implementere nye løsninger. Det vil være behov for å gjennomføre kompetansetiltak blant helsepersonell.

Harstad kommune har følgende teknologier i bruk:

  • Elektroniske nøkler
  • Digital trygghetsalarm
  • Elektronisk medisineringsstøtte
  • Videotilsyn
  • GPS-lokaliseringsteknologi
  • Noen få sensorer

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?

Adresse og faktura

Harstad kommune - Hársttáid suohkan
c/o Postmottak, Postboks 1000, 9479 Harstad

Faktura-adresse: Send EHF til 9908:972417971

Besøksadresse: Asbjørn Selsbanes gate 9
Org.nr.: 972417971

Konto: Bruk mottatt faktura ved betaling. Kontonummer på faktura krever kid-nummer. Skal du betale inn uten kid, ta kontakt med regnskapsenheten@harstad.kommune.no

Kontakt oss

Sentralbord
Tlf: 77 02 60 00
postmottak@harstad.kommune.no

Vakttelefon vei, vann og avløp
975 26 000

Vakttelefon barnevern
916 27 960

Følg oss

Facebook
Instagram
X
LinkedIn
YouTube
Flickr

Kommunedirektør
Lasse Hagerupsen

Ordfører
Else Marie Stenhaug

Kommunikasjonssjef/nettansvarlig
Øivind Arvola