1. Ta kontakt med ansvarlig på vakt, dersom du mistenker smitte hos pasient. Ansvarlig på vakt følger opp pasienten videre. Typiske symptomer er feber og tørrhoste, eventuelt muskelsmerter, slapphet og varierende grad av påvirket allmenntilstand. Det er også rapportert om hodepine, kvalme, diaré, tap av matlys og tap av smaks- og luktesans. Eldre personer kan også få mer atypiske symptomer (nyoppståtte eller forverring) som delirium (endret bevissthet, mental endring, oppmerksomhetssvikt), forvirring, falltendens, slapphet og svakhet, generelt dårligere funksjonsnivå og vekttap. Lenger ut i forløpet, kommer gjerne mer alvorlige symptomer som tung pust.
  2. Ansvarlig på vakt, følger opp videre og tar kontakt med sykehjemslege eller pandemitelefon for rekvirering av test. Følg prosedyre for covid-19-test i institusjon
    Test tas av eget personell med opplæring, eller personell fra luftveisklinikken. 
  3. Mistanke om smitte følges opp ut i fra følgende kriterier:
    - Dersom pasienten har symptomer på luftveisinfeksjon og er definert nærkontakt eller av andre årsaker er sannsynlig covid-19-positiv, skal pasienten isoleres pasienten på enerom i påvente av prøvesvar. Merk dør tydelig med smittesymbol. Ansatte benytter personlig smittevernutstyr som ved bekreftet smitte.
    - Dersom pasienten har symptomer på luftveisinfeksjon uten at han/hun er definert som nærkontakt, skal pasienten isoleres på enerom i påvente av prøvesvar. Bruk av beskyttelsesutstyr vurderes ut fra aktivitet, grad av symptomer og antall bekreftede tilfeller forøvrig på sykehjemmet. Som et minimum bør munnbind og øyebeskyttelse benyttes ved opphold nærmere enn 2 meter frem til prøvesvar foreligger. Stellefrakk og hansker benyttes i henhold til basale smittevernrutiner, f.eks. ved stell.
    - Dersom pasienten ikke har symptomer på luftveisinfeksjon, men er definert som nærkontakt, skal pasienten isoleres på enerom i påvente av prøvesvar. Ansatte benytter munnbind og øyebeskyttelse ved opphold nærmere enn 2 meter. Stellefrakk og hansker benyttes i henhold til basale smittevernrutiner, f.eks. ved stell.
    - Pasienter som har vært på utenlandsreiser (også til land som ikke er omfattet av karanteneplikt), må isoleres i 10 dager etter hjemkomst og testes for covid-19. Isolasjon opphører etter 10 dager dersom pasinet ikke har symptomer på Covid-19 og negativ test foreligger. Som et minimum bør munnbind og øyebeskyttelse benyttes ved opphold nærmere en 2 meter frem til prøvesvar foreligger. Hansker og stellefrakk benyttes i henhold til basale smittevernrutiner, f.eks. ved stell. 
  4. Ved aerosolgenererende prosedyrer, skal alle som oppholder seg i pasientrommet, benytte beskyttelsesutstyr også ved mistanke om covid-19. Dette inkluderer åndedrettsvern FFP3, evt. FFP2 (N95). 
  5. Dersom pasienten motsetter seg isolasjon eller karantene, må det gjøres en individuell vurdering av tiltak i samråd med lege. Dersom tillitsskapende tiltak og avledning ikke fører frem, kan nødvendige tiltak for å unngå smitteoverføring baseres på nødrett. Kommuneoverlege informeres dersom nødrett benyttes. Se egen veileder ang. tvang og smitteverntiltak.
  6. Begrens antall ansatte som har kontakt med pasienten. Før logg DOC PDF ODTover alle som er i kontakt med pasienten.
  7. Sjekk pasientjournal i forhold til behandlingsavklaring. Følg opp videre i forhold til dette. Ring lege dersom behov for klinisk vurdering av pasienten, evt. innleggelse i sykehus (husk å varsle ambulansepersonell vedr. mistanke om smitte).
  8. Ved matservering, benyttes engangsutstyr/papp. 
  9. Avfall: Alt avfall fra smitterom inkl. brukt engangsutstyr kastes i vanlig pose som lukkes godt. Posen dobbeltemballeres og skal ikke være mer enn 3/4 full. Håndter posen med forsiktighet. Posen fraktes direkte til avfallsrom. Brukte tekstiler behandles som smittetøy
  10. Planlegg arbeidet godt før du går inn i rommet, slik at trafikken inn/ut begrenses.
  11. Kontaktpunkter og overflater pasienten har berørt, som stoler, dørklinker osv. desinfiseres daglig (hverdager), dette utføres av renholdspersonell. Avd.leder bestiller smittevask av pasientrom etter gjeldende rutiner. Ved synlig søl av organisk materiale, fjernes søl med absorberende materiale etterfulgt av flekkdesinfeksjon av området. Dette utføres av helsepersonell.
  12. Desinfeksjon utføres ved bruk av Virkon, Perasafe eller desinfeksjonssprit. Husholdningsklor i konsentrasjon minimum 1000 ppm (blandingsforhold 1 del klor og 50 deler vann) kan også benyttes til desinfeksjon. Klor trenger noe lenger virketid enn desinfeksjonssprit.
  13. Dersom pasienten tolererer bruk av kirurgisk munnbind, får vedkommende dette på ved behov forflytning ut av rommet. Munnbind tas av når pasienten er tilbake på eget rom og helsepersonell har iført seg personlig beskyttelsesutstyr.
  14. Tiltak vedvarer til smitte er bekreftet/avkreftet. Ved negativ test skal beboer være i karantene inntil symptomfrihet eller lege vurderer annen årsak til symptomer. Dersom beboer er definert nærkontakt, skal karantene opprettholdes i 10 dager etter forrige nærkontakt med smittet person.