For litt siden stod det å lese i Harstad Tidenden at det under anleggsarbeidene i bykjernen var så mye støv og sand etter gatene at noen butikker ikke en gang kunne lufte ut uten at butikken støvet ned. Det hele var å forstå som meget plagsomt og hemmende for både ansatte og kunder, og det gikk ut over handelen.

Harstad er også godt på vei inn i anleggsperiode to i Harstadpakken som vil skape mye anleggstrafikk og støv\sand\svevestøv.

Nå skal riktig nok kommunen i samarbeid med Statens vegvesen og fylkeskommunene i gang med arbeidet som skal resulterer i en handlingsplan mot svevestøv, som etter sigende skal presenteres første gang i september 2022.

Harstad kan allikevel ikke vente helt til en komplett plan med handlingsprogram foreligger, og det er nødvendig med tiltak nå, og det er nødvendig med ekstra tiltak mens bygging av Harstadpakken pågår

  1. Er det satt i gang ekstra veirenhold i forbindelse med den økte byggeaktiviteten i Harstad sentrum, og hvem er det som utfører og har ansvar for dette?
  2. Vil det iverksettes ekstraordinært veirenhold nå som harstadpakken går inn i sin andre utbyggingsperiode, og hvem er ansvarlig og utførende for dette?
  3. Det er høy byggeaktivitet i byen. Er det gjort noen tiltak eller opprettet noe dialog opp mot bygge og anleggsvirksomhet som vil minske konsekvensene dette har på støv\sand\svevestøv?

Svar fra ordføreren

Representanten stiller tre spørsmål. Ordføreren vil besvare disse i den rekkefølgen de er stilt.

  1. Er det satt i gang ekstra veirenhold i forbindelse med den økte byggeaktiviteten i Harstad sentrum, og hvem er det som utfører og har ansvar for dette?

Renhold av veger er en fast rutine for både kommunen, fylkeskommunen og Statens vegvesen. Det gjøres for kommunale veger normalt sett på våren etter vintersesongen med både piggdekkslitasje og mye strøing. I tillegg til dette renholdet om våren gjennomføres det et forsterket renhold i sentrale områder ut fra et løpende behov.

I henhold til lokal forskrift om graving i Harstad skal entreprenør iverksette tiltak når behov for renhold forårsakes av anleggsaktivitet. For området Larsneset, bussterminalen og havna er spyling og kosting blant tiltakene entreprenør har gjennomført, også på offentlig veg og fortau.

  1. Vil det iverksettes ekstraordinært veirenhold nå som Harstadpakken går inn i sin andre utbyggingsperiode, og hvem er ansvarlig og utførende for dette?

Harstadpakken har i kontakt med entreprenør for riksvegtiltak tatt med ansvar for støvbinding og renhold, eksempelvis feiing av tilførselsveger til anlegget. Statens vegvesen, Troms og Finnmark fylkeskommune og Harstad kommmune arbeider nå med handlingsplan mot svevestøv. I arbeidet skal også oppfølging av entreprenørs forpliktelser søkes innarbeidet i planen.

I forbindelse med Harstadpakken vedtok kommunestyret 27. april 2017 ekstra bevilgninger til renhold av kommunale veger mellom Harstadbotn og Sama. Det vil bli tatt opp med de andre aktørene i harstadpakken, altså Statens vegvesen og Troms- og Finnmark fylkeskommune, om det er behov for en ekstra ordinær innsats i perioden fram til 2025.

  1. Det er høy byggeaktivitet i byen. Er det gjort noen tiltak eller opprettet noe dialog opp mot bygge og anleggsvirksomhet som vil minske konsekvensene dette har på støv\sand\svevestøv? 

13. juni inviterte Harstad kommune bygg- og anleggsbransjen til dialogmøte om støy og støv i forbindelse med høy byggeaktivitet i Harstad. Kommuneoverlegens rolle som lokal forurensningsmyndighet, helseeffekter av svevestøv samt regelverk og ansvar var blant det omhandlet i møte. Det tas sikte på flere møter utover sommerhalvåret.