Onsdag 01.12.21 oppsto det feil på fergeleie på Stornes. Ferga som går i dette sambandet kunne derfor ikke legge til her. Ferga ble da omdirigert til fergeleie på Stangnes. Dette utgjør ei overfartstid på 1 time mot ca. 12 min som er overfartstida Bjørnerå/ Stornes.

Ei slik endring betyr at responstid for utrykning blir opp mot 2 timer.

Hvordan er varslingssystemet til kommunen fra fylket i slike tilfeller? Kommunen har ansvar for brann og beredskap. Hvordan går det varsel til denne tjenesten når slike akutte brudd skjer?

Og internt i kommunen, hvilke praktiske system har man for at å varsle videre både i forhold til brann/beredskap og helsetjeneste, akutt-teamet f.eks.?

Det er veldig viktig for befolkninga i Øyrike at de vet at det finnes rutiner/system som ivaretar deres sikkerhet i slike situasjonen. Ferga over Toppsundet er «Livsnerven» for alle som bor på øyene.

Kan ordføreren berolige oss i Øyriket at dette er ei problemstilling som ha høy prioritet i kommunenes beredskapssystem.?


Svar fra ordfører:

Interpellanten spør om varslingssystemet fra fylket til kommunen når fergen ved akutte endringer i fergesambandet.

Sambandet er som spørsmålet indikerer et fylkeskommunalt ansvar. Det er ingen automatikk i at kommunen får varsel ved endringer i sambandet. Dette er tatt opp med Troms og Finnmark fylkeskommune. Fra kommunens side er det greit å være orientert om endringer i sambandet. Ikke minst ut fra beredskaps hensyn.

Det spørres også om interne rutiner for varsling i kommunen når slik informasjon kommer fra berørte instanser til kommunen. Kommunen har beredskapsplaner med egne varslingslister. Disse benyttes for å varsle berørte tjenester.

Til sist vil ordføreren forsikre representanten og befolkningen i øyriket om at beredskapen i øyriket har høy prioritet.

Kari-Anne Opsal Ordfører