Målgruppe:

Elever på ungdomstrinnet med særskilt store tilretteleggingsbehov.

Inntak:

Ressurssentret tar imot inntil 13 elever. Tilbudet er frivillig og inntak gjøres etter søknad fra foresatte.  I behandlingen av innkomne søknader gjør kommunen en grundig vurdering i hver enkelt sak.

Du kan søke via dette skjemaet.

Inntakskriterier ved ressurssentret

Foresatte kan, på vegne av eleven, søke plass tilknyttet ressurssentret dersom de ønsker det i stedet for plass ved nærskolen.  

Opplæringen ved ressurssentret er organisert som gruppetilbud, og tilbudet gis i fellesskap med andre elever. 

Hvem kan det søkes om plass for?

For å kunne søke om plass på ressurssentret må eleven være folkeregistrert i Harstad kommune. I tillegg må eleven oppfylle inntakskriteriene som er beskrevet under:  

Inntakskriterier

Følgende kriterier må være oppfylt for at en elev skal få en plass tilknyttet ressurssentret:

  • Eleven må være folkeregistrert i Harstad kommune. 
  • Eleven må ha rett til individuelt tilrettelagt opplæring slik det følger av opplæringslova § 11-6
  • Det skal foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT. 

Følgende grupper kan ikke søke:

  • Elever som jobber etter vanlige kompetansemål.  
  • Elever som kun har behov for personlig assistanse. 

Prioritering av søknadene

Inntak på ressurssentret er avhengig av ledig kapasitet, og inntak skjer derfor primært ved overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Dersom flere elever møter kriteriene, vil det gjøres prioriteringer. 

Søknadene vurderes av inntakskomiteen i samråd med PPT, blant annet på bakgrunn av sakkyndig vurdering. Inntakskomitéen er sammensatt av en representant fra Fag skole, rektor ved Seljestad ungdomsskole og leder for PPT. 

Ressurssentret tar inn elever i følgende, prioriterte rekkefølge:

  1. Elever som etter barneskolen sokner til Seljestad ungdomsskole prioriteres i forbindelse med overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn. 
  2. Elever med størst behov for fysisk tilrettelagte rammebetingelser, særskilt organisering, spesialkompetanse hos undervisningspersonale og/eller tilrettelegging for faglig og sosial deltakelse. 
  3. I søknader som ellers er tilnærmet like, prioriteres eldre søkere foran yngre søkere. 
  4. Ved tilflytting av elever som fyller kriteriene og søker om plass, vurderes kapasitet.  

Det beste for eleven og elevens rett til medvirkning

Elevens egne meninger og det som er best for eleven må være et grunnleggende hensyn i søkeprosessen. Dette følger av opplæringslova §§ 10-1 og 10-2.  Eleven har rett til informasjon, til å bli hørt og til å ytre meningene sine fritt.  

I søknadsprosess og utforming av undervisningstilbudet vil den enkelte elevs beste vurderes opp mot andre elevers beste og opp mot elevgruppa som helhet.  

 

Har du spørsmål?

Henvend deg til:

Gro Dagsvik
Skolefaglig rådgiver
Mobil: 46846270
gro.dagsvik@harstad.kommune.no