Om sertifiseringsordningen

Sertifiseringsordningen Livsgledehjem eies og driftes av den ideelle stiftelsen Livsglede for Eldre (LFE). Livsglede for Eldre ble startet i 2005 i Kristiansand, der to sykepleierstudenter bestemte seg for å lage litt liv og røre, for å skape livsglede for de eldre i byen. Ved hjelp av frivillig innsats og bidrag fra næringslivet, besto den første aktiviteten i deres regi, mest av store arrangementer for eldre. I 2007 ble stiftelsen Livsglede for Eldre formelt stiftet, og i årene videre har organisasjonen vokst til å inneholde konsepter for både Livsgledeskole, Livsgledebarnehage og sertifiseringsordningen Livsgledehjem. I Harstad, er vi også så heldige å ha samarbeid med 13 livsgledebarnehager og 3 livsgledeskoler. 

Den nasjonale sertifiseringsordningen ble klar i 2012, etter et pilotprosjekt i Trondheim kommune. Harstad kommune inngikk samarbeidsavtale med Livsglede for Eldre i 2016, og startet da sertifiseringsprosessen på 2 av våre sykehjem. Senere har øvrige sykehjem og 2 bosenter også etablert samarbeid med Livsglede for Eldre, og alle arbeider nå etter føringene i denne ordningen. Vi ser på metodikken i denne ordningen, som et viktig systemverktøy, og mener at dette er en metode som bidrar til mer personsentrert omsorg. Sertifiseringsordningen bidrar til bedre system rundt lovpålagte krav, spesielt med tanke på Verdighetsgarantien og Kvalitetsforskriften, samt Meld. St. 15 "Leve hele livet". I Meld. St. 29, Morgendagens omsorg, nevnes Livsgledehjem som en av fem strategier for økt frivillighet i Norge. På Livsgledehjem, settes samarbeidet med nærmiljøet og frivilligheten i system.

Alle Livsgledehjem resertifiseres årlig, for å sikre at at standarden for Livsgledehjem, overholdes. Et av kravene i sertifiseringsordningen, er at virksomheten skal lage et system for å ivareta ni livsgledekriterier. Arbeidet fører til en mer personsentrert omsorg, der målet er å ivareta hver beboers sosiale, kulturelle og åndelige behov.

For mer informasjon om Livsglede for Eldre, Livsgledebarnehage og Livsgledeskole, samt sertifiseringsordningen, se http://livsgledeforeldre.no/

Kriterier

Virksomheten skal legge til rette for:

  1. At alle ansatte har kunnskap om og jobber etter standard for Livsgledehjem.
  2. Samarbeid med skoler, barnehager, frivillige og organisasjoner.
  3. At beboerne kommer ut i frisk luft minst en gang i uka.
  4. Kontakt med dyr.
  5. At beboerne får opprettholde sine hobbyer og fritidssysler.
  6. Musikk, kultur og ivaretakelse av åndelige behov.
  7. Ro og en hyggelig ramme rundt måltidene.
  8. At pårørende får god informasjon og mulighet for medvirkning i livsgledearbeidet.
  9. Å trekke årstiden inn som en naturlig del av hverdagen.

Livshistoriekartlegging og individuell kalender

For at vi skal kunne gi livsglede til den enkelte beboer, må vi kjenne deres livshistorie. Hva har de vært glade i? Hva har engasjert dem? Vi har utarbeidet et eget skjema, som brukes i dette arbeidet. Beboer og pårørende hjelper til med å fylle ut dette. Skjema blir lagret i elektronisk pasientjournal. Trykk her om du vil se på dette skjemaet. På bakgrunn av denne kartleggingen, lager livsgledehjemmet en individuell kalender for hver beboer. Denne evalueres og oppdateres jevnlig, og dokumentasjon av aktivitetene skjer i beboers journal. 

Livsgledegrupper og arbeidsmetode

En livsgledegruppe bestående av engasjerte ansatte og leder, styrer arbeidet på hvert Livsgledehjem. Vi har egne prosedyrer for arbeidet, og årshjul for aktiviteter, med fokus på årstider. Samarbeid med frivillige, skoler, barnehager og andre organisasjoner formaliseres ved bruk av samarbeidsavtaler. Vi vil gjerne ha godt samarbeid med nærmiljøet!

Livsgledekonsulent i Harstad kommune

Harstad kommune har en livsgledekonsulent, som veileder de ansatte i metoden Livsgledehjem.

Ved spørsmål, ta kontakt med livsgledekonsulent Katrine Edvardsen, tlf. 91 00 31 46. katrine.edvardsen@harstad.kommune.no

Frivillighet i vår tjeneste

Vi vil gjerne samarbeide med frivillige. Du kan melde deg som frivillig via nettsiden vår, eller ta kontakt med kulturarbeider Elina Plucker tlf. 986 46 136/epost.