Foreslår å avvikle gratis brøyting av private veier

Bakgrunnen er kommunens krevende økonomiske situasjon og et vedtatt innsparingstiltak i handlings- og økonomiplanen 2025–2028.

– Dette er en tjeneste som ikke er lovpålagt, og som nesten ingen andre kommuner tilbyr vederlagsfritt. Det er viktig for oss å bruke fellesskapets midler på tjenester vi faktisk har ansvar for, sier kommunalsjef Tone Marie Myklevoll.

To forslag til endringer

Kommunedirektøren legger frem to alternative forslag for politisk behandling:

1. Avvikle hele tjenesten:
Dette vil gi en samlet innsparing på 3 millioner kroner fra 2026. Kommunen brøyter i dag ca. 45 kilometer private veier, i tillegg til ca. 220 kilometer offentlige veier som kommunen har lovpålagt ansvar for å holde åpne.

2. Stramme inn retningslinjene:
Hvis tjenesten ikke avvikles helt, foreslås det å skjerpe kravene for å få gratis brøyting. Antall fastboende oppsittere som veien må betjene, foreslås økt fra én til seks. Dette skal sikre en innsparing på 2 millioner kroner årlig fra 2026.

– Private veier er i utgangspunktet grunneiers ansvar, både for bygging, drift og vedlikehold. Det inkluderer også vinterbrøyting. Kommunen kan ikke ta ansvar for drift av veier den ikke eier eller har forpliktelser til, sier Myklevoll, som legger til at det har kommunestyret allerede vedtatt gjennom kuttvedtaket i desember i fjor.

Ikke vanlig i andre kommuner

Harstad kommune er blant de svært få i landet som fortsatt tilbyr vederlagsfri brøyting av private veier. Tromsø kommune fjernet nylig en tilsvarende ordning. De få kommunene som har en lignende praksis - som Grimstad, har langt strengere krav. Der må veien ha minst ti oppsittere og være asfaltert.

– Når vi sammenligner oss med andre kommuner, er det tydelig at vi har hatt en raus praksis. Nå er tiden inne for å se på dette med nye øyne, sier Myklevoll.

Videre prosess

Saken skal behandles av kommunestyret 26. juni, etter at den først er behandlet i utvalg for økonomi, klima og miljø og i formannskapet. Kommunen vil sørge for god og tydelig informasjon til berørte innbyggere uansett hvilket alternativ som blir vedtatt.


Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?

Adresse og faktura

Harstad kommune - Hársttáid suohkan
c/o Postmottak, Postboks 1000, 9479 Harstad

Faktura-adresse: Send EHF til 9908:972417971

Besøksadresse: Asbjørn Selsbanes gate 9
Org.nr.: 972417971

Konto: Bruk mottatt faktura ved betaling. Kontonummer på faktura krever kid-nummer. Skal du betale inn uten kid, ta kontakt med regnskapsenheten@harstad.kommune.no

Kontakt oss

Sentralbord
Tlf: 77 02 60 00
postmottak@harstad.kommune.no

Vakttelefon vei, vann og avløp
975 26 000

Vakttelefon barnevern
916 27 960

Følg oss

Facebook
Instagram
X
LinkedIn
YouTube
Flickr

Kommunedirektør
Lasse Hagerupsen

Ordfører
Else Marie Stenhaug

Kommunikasjonssjef/nettansvarlig
Øivind Arvola