Endrede åpningstider på servicetorget

    På grunn av ferieavvikling har vi åpningstid fra kl. 09:00 til 15:00 i perioden 15. juni til 17. august.

    Les mer om Endrede åpningstider på servicetorget

    Foreslår å legge ned vannverksdammen i Kanebogen

    Harstad kommune foreslår overfor politikerne å legge ned den gamle vannverksdammen i Kanebogen og tilbakeføre området til naturlig elveløp. Ikke fordi vi vil, men fordi vi må.

    Kanebogdammen ble en gang bygd for å sikre vannforsyning. Den har ikke hatt denne funksjonen på mange år, men står fortsatt der – midt i et populært friluftsområde. Det har vært et sterkt ønske fra kommunen å bevare dammen og området som rekreasjonsområde.

    Men: NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) har strammet inn regelverket for dammer, særlig etter flere alvorlige hendelser nasjonalt. Dammen er nå klassifisert i konsekvensklasse 3 – som betyr at et brudd kan få alvorlige følger for hus, veier og miljø nedstrøms. Derfor krever NVE store sikkerhetstiltak – enten må dammen fornyes eller rives.

    To muligheter – og én anbefaling:

    1. Bygge ny dam etter NVE-krav:
      • Kostnad: 25–30 millioner kroner.
      • Krever store naturinngrep: høyere dam, større areal, mindre vegetasjon.
      • Resultatet blir dårligere rekreasjonsmuligheter enn i dag.
      • Må betales med kommunens frie midler, som i dag er svært presset.
    2. Legge ned dammen og tilbakeføre Kanebogelva til sitt naturlige løp:
      • Kostnad: rundt 6 millioner kroner.
      • Kan finansieres over vann- og avløpsbudsjettet (selvkost).
      • Naturen og elva kan utvikles som et rekreasjonsområde med bedre forhold for ørret og biologisk mangfold.
      • Dette gir også lavere drift og vedlikehold i framtiden.

    Kommunedirektøren anbefaler derfor å legge ned dammen og tilbakeføre elva, og kommunestyret skal ta endelig stilling til saken i juni.

    Hva betyr dette for deg som bruker området?

    – Du vil merke at vannet etter hvert forsvinner.
    – Elva vil komme tilbake til sitt gamle løp, og vegetasjonen vil gradvis etablere seg igjen.
    – Det vil kunne legges til rette for nye stier og rekreasjon – men dette tar tid.
    – Naturen får bedre vilkår, og området kan fortsatt brukes av turgåere, barnefamilier og fiskere.

    Hva skjer nå?

    Kommunen planlegger å senke vannstanden allerede i 2025, og vil deretter jobbe med planene for hvordan området skal se ut og fungere etter at dammen er fjernet. Dette vil skje i flere etapper og over flere år, og i dialog med innbyggerne.

    Sist oppdatert

    Fant du det du var på jakt etter?