Interpellasjon – Har Harstad kommune sviktet øyriket?

Nylig utlyste Troms og Finnmark fylkeskommune et anbud for fergestrekningen Stornes- Bjørnå. Anbudet viser fergen skal ha kapasitet på 50 biler, noe som tilsvarer dagens kapasitet.

Lokalutvalget i øyriket og veldig mange av de fastboende er svært misfornøyde med dette. Ikke nok med det, men man er også misfornøyd med innspillene som Harstad kommune. Innbyggere i øyriket går så langt som å beskrive det utlyste anbudet som «elendig» og «en katastrofe».

Dersom kapasiteten på fergen på sambandet skal være 50 biler de neste 12-15 årene, er det direkte ødeleggende for de fastboende og for vekstmulighetene i øyriket. Allerede i dag merkes det at trafikken er økende. Trafikken vil også trolig øke drastisk når eventuell ferge til Senja kommer i gang.

De fastboende er bekymret for utviklingen. Det skyldes at mange pendler inn til Harstad sentrum for å dra på jobb, studier og fritidsaktiviteter. Det oppleves som svært vanskelig å skulle bo i øyriket og ha barn i barnehage eller skole, mens man pendler til byen for å jobbe. Det er også utfordrende å få tak i kompetent personell som eventuelt skal pendle ut i øyriket for jobb i enten eldreomsorgen eller barnehage og skole.

Et tilleggsmoment som trekkes frem, er at mangelen på kveldsavganger på fergen, gjør det vanskelig for folk som jobber turnus og pendler. Det forhindrer også mange fra å ta del i tilbud og fritidsaktiviteter som andre i Harstad kommune har mulighet til å ta del i. Mange av de fastboende kjenner på en følelse av avmakt. Skal det ikke satses på øyriket? Skal det ikke legges til rette for at det skal være mulig å leve et vanlig liv i øyriket, uten altfor store ulemper som følge av at man bor i et øysamfunn der man er helt avhengig av et skikkelig fergetilbud?

Spørsmål til ordføreren:

  1. Hvorfor har ikke kommunestyret fått behandlet høringsinnspillet fra Harstad kommune når det gjelder konkurransegrunnlaget for Fergepakke Sør-Troms 2025- 2035?
  2. Er ordføreren fornøyd med det utlyste anbudet fra Troms og Finnmark fylkeskommune for fergesambandet Stornes-Bjørnrå?
  3. Har ordføreren lyttet til innspillene som har kommet fra lokalutvalget i øyriket, og sørget for at disse har blitt videresendt til fylkesrådet i Troms og Finnmark?
  4. Vil ordføreren ta kontakt med fylkesrådet – hennes egne partifeller – før en ny kontrakt signeres, slik at man får forbedret fergetilbudet før det er for sent? 
  5. Medfører det riktighet at ordføreren ikke har prioritert å være til stede på møtene i lokalutvalget for øyriket, særlig da man skulle behandle innspill det det nye fergeanbudet?

 

Kristian August Eilertsen


Svar fra ordfører

Representanten stiller spørsmål rundt kommunens innspill og ordførerens håndtering av saken.

Ordføreren har ikke hatt mulighet til å delta på møtene i Øyriket lokalutvalg. Ordføreren har imidlertid bidratt til at saken har blitt forelagt for lokalutvalget og til at lederen for lokalutvalget ble med på dialogmøtet om fergepakke Sør-Troms som ble avholdt med berørte kommuner.

Saken har vært behandlet i Øyriket lokalutvalget 23. mars. I dette vedtaket står blant annet at konkurransegrunnlaget må sikre at det ikke er mulig å levere anbud på fergemateriell som tar mindre enn 50 personbiler, og at reserveferge må ha kapasitet tilsvarende ordinær ferge i sambandet. I tillegg var Øyriket lokalutvalg opptatt av å en ekstra tur på strekningen Stornes-Bjørnerå etter kl. 2300.

Vedtaket fra Øyriket lokalutvalg ble formidlet til fylkeskommunen i dialogmøte med berørte kommuner 5. april. I dette møtet deltok ordfører, kommunedirektør, enhetsleder for Drift og utbygging og leder for Øyriket lokalutvalg.

Ordføreren har også fulgt dette opp med et eget møte om mulig bruk av reservemateriell med fylkesråden og Troms fylkestrafikk. I dette møtet deltok også kommunedirektøren og enhetsleder for Drift og utbygging. Harstad kommune har også gitt et eget innspill. I tillegg til problematikk knyttet til fergeforbindelsen Stornes-Bjørnerå, hvor lokalutvalgets vedtak av 23.03. har vært styrende, har ordføreren løftet prosjektet med en sommerrute over Senja. Her er muligheten til å kunne nytte reserverferga sentralt. Lokalutvalget har senere, i møte 25. april, endret oppfatning om kapasitet, og gitt uttrykk for at denne burde være på minst 70 biler.

Kommunens innspill er forelagt formannskapet i møte 8. mai – sak 49/2022. Formannskapet tok enstemmig saken til orientering.

Et av det saksfeltene jeg har jobbet mest med i mitt politiske virke er samferdsel. Det står også høyt på min agenda som ordfører. I denne saken har  strategien vært å sikre best mulig rutetilbud og tilstrekkelig kapasitet på fergemateriellet på sambandet Stornes- Bjørnerå. I tillegg arbeider jeg målrettet for å få til en fergeforbindelse til nord Senja. Derfor er spesifikasjonene på reserverferga viktig.

Når det gjelder kapasiteten på ferga som trafikkerer Stornes -Bjørnerå må man ta utgangspunkt i trafikktallene for sambandet. De viser at på 2.807 turer av totalt 4.883 turer hadde færre enn 10 biler om bord. Selv om det på noen turer, særlig i sommermånedene, er biler som må vente lenger enn en avgang, gjør trafikktallene at det er utfordrende å bli tatt seriøst med et krav om større kapasitet enn minimum 50 biler.  

Så er det ordførerens erfaring at hvis en fergeforbindelse til nord Senja skaper økte behov på fergesambandet Stornes-Bjørnerå vil tyngdekraften gjøre at fergemateriellet blir oppgradert og rutetabellen endret.

For øvrig er ordføreren nysgjerrig på hvordan fylkespolitiker Kristian A. Eilertsen har prøvd å påvirke fergeanbudet. Å stille spørsmål og trekke andres innsats og motiver i tvil er en ting, men å komme med svar og bidra til løsninger er noe annet.

Vedlegg:

Tidslinje i saken

25. mars: Koordineringsmøte med berørte ordførere( Kvæfjord og Ibestad)

25. mars: Møte i lokalutvalg for øyriket.

I protokollen står det at anbudet må sikre ferge som tar minimum 50 personbiler.

  • Ved eventuell elektrifisering av fergesambandet må innbyggerne i Øyriket skjermes fra forhøyet nettleie som konsekvens av oppgradering av strømnettet.
  • Dersom ferga må ut av ordinær rute pga. ambulanse-oppdrag må ferge straks ta opp ordinær trafikk, ikke vente på neste avgang i fastsatt ruteoppsett. Lokalbefolkningen har erfart å bli stående i timevis og vente mens ferga ligger i båsen etter endt ambulanseoppdrag.
  • Øyriket lokalutvalg ber om at det settes opp tidligere avganger fra Bjørnerå i helgene for å hjelpe personer som jobber i turnus. I tillegg ei senere ferge fra Stornes hver dag hele uka, både for personer som jobber i turnus og for innbyggere i øyriket som ønsker å benytte seg av kulturtilbudet i Harstad, f.eks. kino og arrangement ved kulturhuset.
  • Dersom forrige punkt ikke er mulig ber vi om mulighet for bestillingsferge uten forhøyet billettpris i forbindelse med sene fly fra Evenes og ankomst hurtigbåt fra Tromsø kl. 23:10.

5. april: Dialogkonferanse med Troms fylkestrafikk om fergeanbudene. Her deltok ordføreren, og lederen av lokalutvalget for øyriket. Lederen for fylkestrafikk tok imot Harstad innspill, men påpekte at innarbeiding av opsjon om bruk av reservefergemateriell var et så politisk innspill at det må tas opp med fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes. Innspill tok utgangspunkt i protokollen fra lokalutvalget av 25.3.

5. april: Epostveksling mellom ordfører og leder av TFT om hvilken innvirkning beredskapsfergefunksjonen har på de ordinære fergerutene.

Tallene for 2022 viser dette: 12 oppdrag totalt: Noen turer i pauser, etter ruteslutt og 5-6 turer på dagtid som har påvirket litt rutetider(en gang måtte de snu midtfjords). I 2021 var det 40 ambulanseturer fordelt på natt, pauser og ordinær rutetrafikk. I ca. 10 tilfeller fikk ambulanseoppdrag på dagtid konsekvenser for ruten og avganger måtte justeres(ref. driftsmeldinger).

25. april: Møte i lokalutvalget for Øyriket: Ordfører hadde muntlig signalisert til sekretæren at hun ønsket å være med i lokalutvalgsmøtet. Det viste seg at hun ikke fikk anledning å delta. Ordfører ble bedt av statsforvalteren om å holde innlegg sammen med kommunedirektøren for Stortingets kommunalkomite. De andre som hadde innlegg for kommunalkomiteen var fylkesrådsleder og ordførerne og kommunedirektørene i Tromsø og Senja. Møtet fant sted i Tromsø.

Følgende ble vedtatt i møtet:

  • Det forventes økning i trafikk-grunnlaget over en 10-årsperiode. Utvalget mener derfor at en ferge med kapasitet til 50 biler er for lavt.
  • Utvalget mener det må være en større ferge - minimum 70 biler. Reserveferga må ha samme kapasitet.
  • Videre mener utvalget at påliteligheten i rutesambandet er sterkt svekket grunnet at ferga skal være i ambulanseberedskap. Dette har påført befolkningen ulemper da det ikke er gitt at en rekker de avtaler en har. En mener derfor at befolkningen bør ha en kompensasjon for dette i økte fergeavganger.
  • Utvalget mener derfor at en må se på muligheter for senere og tidligere avganger enn det som nå ligger som forutsetning kommende anbud. Det må legges kriterier for økning av dagens rutetilbud i anbudsperioden.
  • Utvalget mener ellers at forsinket utbedring av fergeleiet på Bjørnerå begrenser bruken av ferga da brukerne nå kan kvie seg å oppsøke øyriket i forbindelse med høytider / arrangement mv. da retur kan bli vanskelig grunnet store / lange køer på Bjørnerå fergeleie.

26. april: Lokalutvalgets sekretær oversender det nye/endrede innspillet fra lokalutvalget til Troms fylkestrafikk.

6. mai: Dialogmøte med fylkesråd for samferdsel om muligheten til å innarbeide opsjon om bruk av reservegerga til Senja-samband.

6. mai: Utfyllende skriftlig innspill fra Harstad kommune sendes til fylket med disse ønskene. Dette kom i tillegg til ønsker som er overbragt muntlig, sier dokumentet.

  • Det ble i møtet opplyst om at det legges opp til tilsvarende ruteproduksjon som i dag. Harstad kommune vil anmode om at det daglig vurderes ekstra rute på strekningen Stornes-Bjørnerå etter kl. 2300. Dette for at bosatte i øyriket skal kunne delta i kveldsarrangement i sentrum av kommunen.
  • Det er opplyst om at man planlegger ubemannet kafetilbud. Det er viktig at det har tilpasset innhold knyttet til både ulike drikker, snacks og mat.
  • I tilknytning at det det skal etableres ladestasjoner for fergemateriell er det ønskelig at dette kan samordnes med mulig lading for private kjøretøy. I den sammenheng er det viktig at parkeringskapasiteten på Bjørnerå bedres slik at muligheten for pendling med kollektilbud (ferge og buss) blir mulig helt inn til bysentrum.
  • Det vises til dialogmøte 06.05.22. Harstad kommune ønsker at fergeanbudet lyses ut med en opsjon på at reserveferga kan brukes til sommerrute over til Senja. Med andre ord at størrelse på reserveferga og klassing er tilpasset fartsområdet, og at det ikke planlegges verkstedopphold for fergene i pakken om sommeren. Det er også et moment at sommersambandet kan driftes av andre enn eieren av reserveferga. Utover opsjonen er det ikke forventninger til bidrag fra fylket til selve driften.
  • Det er viktig at det i anbudet er tatt inn bestemmelser som sikrer gode beredskapsfunksjoner. Dette kan også drøftes på møte om mulig bruk av reservemateriellet.

8. mai: Ordfører mottok telefon fra fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes. Her får Opsal beskjed om at fylket ikke fikk innarbeidet opsjon for bruk av reserveferga i anbudet. De vil komme tilbake til saken om en eventuell opsjon i forbindelse med et annet fergeanbud til høsten, og at vi kan ta opp igjen dialogen om dette i den forbindelse.

10. mai: Formannskapet tar arbeidet med fergeanbud enstemmig til orientering. Det skriftlige innspillet er under punktet 6. mai.

7. juni: iHarstad kommer med nyheten om at fylket går for ferge med plass til 50 personbiler. Mange reagerer.

16. juni: Saken skal diskuteres i kommunestyremøtet.