Viser til bekymringsendt Harstad kommune og innbyggerens spørretime april 2022. Det handlet om å kutte ned på hjemmel i skoleverket på mellomtrinnet. Bekymringen vår er nå blitt en virkelighet. Vi som foreldre er meget bekymret over situasjonen til våre barn. Det er ikke unikt for vår skole, dette gjelder alle skoler i Harstad kommune.

I høst ble tre klasser til to, og en lærer har nå ansvar for 28 elever. Det har resultert i mindre oppfølging av enkelte elever som har behov for ekstra oppfølging. Det er ikke mulighet for alle å få hjelp i timene og alle elevene blir ikke sett.

Det oppstår støy når barn ikke får hjelp og det går ut over konsentrasjon til de andre i klasserommet. Barn som ofte blir usynlige blant de mange som kjemper om oppmerksomhet, mister viktig fagkunnskap som følge av sin usynlighet, da behovet for hjelp blir overskygget av bråk og støy i klasserommet. Skolen som skal være en trygg og sikker læringsarena for disse barna, blir en hverdag fylt med usikkerhet og uforutsigbarhet.

Elevene skal ha mulighet til læring og utvikling uavhengig av forutsetningene deres. Skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen. Mindre klasser gir større mulighet for individuelt tilpasset opplæring, mer variert undervisningsopplegg, bedreklasseromskontroll, mer tid for læreren til å vurdere elevens læringsarbeid og til å planlegge undervisningen.

Forskning viser at lærerkvaliteten har stor betydning for elevens læring. En økning av lærertetthet må skje gjennom tilførsel av kompetente lærere. Vi vet at rektor på vår skole og resten av Harstadjobber hardt med å snu hver stein for å lete etter muligheter til å sette inn mer ressurs i klassene som er nå blitt så store, men det finnes ikke midler. Vi vet også at utdannete lærere er det manko på. Som foreldre ser vi barna våre og hvordan de lider av denne endringen. Vi ser lærere som jobber på maks for å håndtere en situasjon hvor de føler at de ikke får gjort en god nok jobb.

Nå håper vi dere kan ta dette på alvor, barna er fremtiden vår, rammene deres er snudd opp ned og barna har nå varslet oss at dette ikke går lenger.

Hvordan kan dere frigi mere midler til mellomtrinnet slik at barna har best mulighet til å få god nok opplæring?

Vi er redd ettervirkningen av dette er at flere ikke klarer å gjennomføre grunnskolen og langt mindre videregående opplæring. Som vil utløse langt større ressurser for kommunen i det lange løp.

Vennlig hilsen
Marte Stokmo og Trine Lossius Klassekontakter 7 klasse
Bergseng skole


Spørsmål innbyggerens spørretime fra Trine K. Gjervig Lossius 

Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Den skal i størst mulig grad skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet. Hver dag gjør våre lærere en viktig og god jobb for å tilrettelegge med varierte læringsaktiviteter og for å skape trygge og inkluderende læringsmiljøer.

 Harstad kommune har ikke redusert antall årsverk i grunnskolene i 2022. Men på grunn av endringer i elevtall og andre faktorer ble det allikevel gjort noen justeringer i antall årsverk tildelt den enkelte skolen for skoleåret 2022/23. Dette betyr at noen skoler fikk litt mer, mens noen fikk litt mindre sammenlignet med forrige skoleår. Til sammen ble det tildelt samme antall årsverk til skolene i Harstad som i 2021/22.

 Mindre klasser skaper større lærertetthet, og Harstad kommune lå omtrent på landsgjennomsnittet for skoleåret 2021/22. Tallene for skoleåret 2022/23 er ikke ferdige, men elevtallet er noe mindre, og skolene har fått tildelt samme antall årsverk til undervisning. Våre skoleledere prøver å holde klassestørrelsene på lavest mulig nivå, samtidig som de må oppfylle mange ulike lovkrav innenfor vedtatte rammer. De jobber også for å skape forutsigbarhet og trygge rammer for elevene våre.

 Harstad kommune er opptatt av kvalitet i undervisningen, og vi er enig i at lærerkvaliteten har stor betydning for elevenes læring. Harstad kommune ligger litt under landsgjennomsnittet når det gjelder andel undervisning gitt av lærere med godkjent utdanning for skoleåret 2021/22, men ligger godt over gjennomsnittet for Troms og Finnmark. Alle kommuner i vår landsdel har et viktig arbeid foran seg for å sikre tilgang til kompetent arbeidskraft, og det er positivt at grunnskolelærerutdanningen nylig startet opp ved UiT Campus Harstad. I tillegg har Harstad kommune flere lærere som tar videreutdanning, noe som bidrar til både økt kompetanse og kvalitet ved den enkelte skole.

 Skole- og oppvekstsjefen har fortløpende kontakt med våre skoleledere, og innspill fra skolene og kommunens pedagogisk- psykologisktjeneste tas med i beslutninger når det tildeles ressurser. Vi tar også innspill fra foresatte på alvor, og våre rektorer vurderer fortløpende behov for styrking hvor det anses som nødvendig.

Kari-Anne Opsal
ordfører