Logo hold Harstad ren

Harstad kommune har gleden av å invitere næringsliv og gårdeiere i sentrum til å delta i et positivt prøveprosjekt med ”vegg til vegg renhold” av sentrum. Målsettingen er å få et skinnende rent sentrum i sommer. Bakgrunnen for prosjektet er at dagens byrenhold ikke fungerer tilfredsstillende, noe som gjør at Harstad sentrum har fått et negativt rykte som forsøplet og skittent!

Ansvaret for dagens byrenhold er delt mellom flere aktører:

  • kommunen som skal rengjøre kommunale gater, plasser og torg
  • gårdeiere og næringsdrivende som skal rengjøre fortauer og andre private arealer, samt sette opp og tømme avfallsbeholdere på eget område og rydde opp i forsøpling generert av egen virksomhet
  • Statens Vegvesen skal sørge for renhold av riks- og fylkesveger

Renholdet skjer dermed litt ”stykkevis og delt”, og ikke alle følger opp pliktene sine like godt. Som kjent; jo flere kokker, jo mere søl…

Harstad kommune inviterer derfor de private aktørene til å bli samarbeidspartnere i et prøveprosjekt på felles byrenhold fra vegg til vegg i sentrum. Kommunens renovasjonstjeneste har mannskap og utstyr til å utføre et utvidet byrenhold på vegne av både kommunen og gårdeiere/næringsliv. Et slikt samkjørt og helhetlig renhold vil gi sentrum et skikkelig løft, og vil være positivt for alle. Sentrum vil få et bedre omdømme og bli et mer attraktivt handelsområde for både innbyggere og besøkende.

Prøveprosjektet omfatter:

Tabell som viser hva prøveprosjektet omfatter og kostnader knyttet til disse aktivitetene.
Hva Kostnad eks. mva
Grundig hovedrengjøring fra vegg til vegg kr 187.000,-
Vedlikeholdsfeiing, spyling og rydding fra vegg til vegg, samt tømming av avfallsbeholdere, inntil 3 ganger i uken i 10 uker kr 450.000,-
Ekstra feiing og rydding av torgområdet natt til lørdager og søndager i 10 uker kr 100.000,-
Totale kostnader Kr 737.000

Forutsetningen for å sette i gang med prøveprosjektet er finansiering av merkostnadene, ca kr 740.000,- eks mva. Merkostnadene deles likt mellom kommunen og de private aktørene, med en andel på ca kr 370.000,- hver. Vedtak om finansiering av kommunens andel avgjøres i kommunestyremøtet 27. mai. Privat andel søkes finansiert gjennom denne invitasjonen til næringsliv og gårdeiere om å bli samarbeidspartnere. Dersom både kommunal og privat finansiering kommer på plass, kan vegg-til-vegg renhold i sentrum igangsettes i begynnelsen av juni!

Vi ser for oss følgende konsept:

  • 4-8 hovedsamarbeidspartnere som bidrar med kr 50.000,- eks.mva hver
  • 10-15 delsamarbeidspartnere som bidrar med kr 5000,- eks.mva hver
  • 10-20 delsamarbeidspartnere som bidrar med kr 1000,- eks.mva hver

Andre beløp (både høyere og lavere) kan diskuteres – ta kontakt med miljørådgiver.

Deltakelse i prøveprosjektet vegg til vegg renhold vil altså gi mye positiv reklame, og det vil være synlig for alle at nettopp DERE tar ansvar for en renere by! Samarbeidspartnere profileres med logo/navn:

  • på Harstad kommunes feiebiler under logoen Hold Harstad Ren og tittelen ”Byens viktigste renovatører” (el. lignende)
  • i ”Hold Harstad Ren” annonsekampanje i Harstad Tidende
  • på Harstadregionens Næringsforening sin hjemmeside og i deres nyhetsbrev
  • på Harstad kommunes hjemmeside (annonse + nyheter)

I tillegg prøver vi å få til en reportasjeserie med temaet byrenhold i Harstad Tidende, der samarbeidspartnere løftes frem. De som bidrar med de største beløpene blir hovedsamarbeidspartnere og får størst fokus.

For å få med din virksomhet som samarbeidspartner, ber vi om tilbakemelding innen tirsdag 25. mai til miljørådgiver Silje Gry Hanssen på telefon 77 02 60 23 eller e-post silje.gry.hanssen@harstad.kommune.no.

Foreløpige samarbeidspartnere er:

  • Harstad Tidende
  • Vizuelli AS

Forutsatt finansiering av prøveprosjektet, vil vegg til vegg renholdet evalueres underveis og i etterkant. Eventuell videreføring av ordningen vurderes på bakgrunn av evaluering.

Vi håper dere vil være med på å dette positive prosjektet for et felles løft for Harstad sentrum!