– Vi står foran et veiskille i Harstad. Vi har et kostnadsnivå og tjenesteomfang som på ingen måte er bærekraftig eller ansvarlig på lengre sikt. Fortsetter det slik, vil vi ha brukt opp alle sparepengene våre i løpet av 2025, sier kommunedirektør Børge Toft. I neste uke skal økonomiutvalget behandle økonomirapporten for andre tertial, og tallene er blodrøde.
Ny virkelighet med kutt og innsparinger
Kommunedirektøren har innført tiltak som ansettelsesstopp og innkjøpsstopp. Men dette er langt fra nok til å bringe kommuneøkonomien i balanse.
– Tallene viser det samme som vi meldte i mai. Vi klarer ikke med kortsiktige tiltak å få økonomien i balanse. Vi må redusere tjenestetilbudet og tilpasse kommuneøkonomien til den nye virkeligheten. Vi står foran tøffe valg for budsjettperioden 2025–2028, som skal vedtas i desember. Tiltakene vil påvirke oss alle. Vi må jobbe på nye måter med færre ressurser, sier Toft.
Det er allerede satt i gang utredninger av skolestruktur, spesialundervisning i skolene, spesialpedagogiske tiltak og tjenesteomfanget innen helse, omsorg og velferd. Alle disse utredningene skal til politisk behandling i løpet av det neste halvåret.
– Historiske måter å gjøre tingene på og omfanget av tjenestene er ikke bærekraftige fremover, poengterer Toft.
Merforbruk på flere områder
Tallene for de første åtte månedene av året viser et betydelig merforbruk innen to store områder. Helse, omsorg og velferd har et overforbruk på 160 millioner kroner. Dette skyldes hovedsakelig kjøp av vikartjenester, betydelig økt sosialhjelp, samt økte kostnader til utskrivningsklare pasienter og kjøp av tjenester fra andre kommuner.
Samfunn og infrastruktur har et overforbruk på rundt 40 millioner kroner, i hovedsak på grunn av vintervedlikehold og økte kostnader til leie av nye lokaler.
De andre tjenesteområdene forventes å ha et samlet mindreforbruk på rundt 10 millioner kroner. Nye prognoser for pensjonspremie og premieavvik anslås å gi et positivt resultat på omtrent 26 millioner kroner. Samlet sett ser dette ut til å ende med et merforbruk på cirka 150 millioner kroner.
Lavere inntekter og høy gjeld
Harstad kommune har også svært høy gjeld, på grunn av store investeringer. Med dagens rentenivå medfører dette høye rente- og avdragskostnader, som samlet utgjør nærmere 330 millioner kroner i 2024. I tillegg forventes skatteinntektene for 2024 å bli minst 20 millioner lavere enn budsjettert.
– Vi ser nå på hvilke investeringsprosjekter som kan settes på vent, og hvilke som kan nedskaleres eller utsettes for å sikre økonomisk bærekraft, sier Toft.
Skal utvikle samfunnet videre
Til tross for den vanskelige økonomiske situasjonen, vil prosjektene som allerede er påbegynt, bli fullført. Dette inkluderer helsehuset, Nordsiden skole og Nedre Gangsås boliger og dagsenter.
– Harstad-samfunnet har over lang tid vært i fin utvikling, og sammen med innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner skal vi fortsette å bygge et levende lokalsamfunn. Men først må vi gjennom en tøff prosess der bærekraftig økonomi og tjenesteomfang er vårt hovedfokus, slik at vi igjen skaffer oss handlingsrom for videre satsinger, sier Toft.
---
Kortsiktige tiltak som er iverksatt internt i kommuneorganisasjonen:
1. Ansettelsestopp
- Umiddelbar stopp i nyansettelser.
- Unntak: Kun for kritiske stillinger innen helse, omsorg og utdanning for å sikre grunnleggende tjenester.
- Formål: Redusere lønnskostnader.
2. Stopp i bruk av overtid og vikarer
- Umiddelbar stopp i bruk av overtid og vikarer.
- Unntak: Kun for kritiske posisjoner innen helse, omsorg og utdanning.
- Formål: Redusere kostnader knyttet til ekstra arbeidskraft.
3. Innkjøpsstopp
- Midlertidig stopp i alle ikke-nødvendige innkjøp.
- Unntak: Nødvendige innkjøp for kjernevirksomheter som helse og utdanning.
- Formål: Stramme inn på utgifter ved å utsette eller kansellere unødvendige innkjøp.
4. Stopp i bruk av eksterne konsulenter
- Restriksjoner på bruk av konsulenter. Nye kontrakter må godkjennes av kommunalsjef/kommunedirektør.
- Formål: Redusere kostnader ved å minimere eksterne tjenester som kan utføres internt.
5. Reisestopp og digitalisering
- Stans i ikke-nødvendige reiser. Digitale møter skal brukes der det er mulig.
- Formål: Redusere reisekostnader og møteutgifter ved å utnytte digitale løsninger.
6. Utsettelse av større prosjekter og investeringer
- Midlertidig utsettelse av store investeringsprosjekter som kan vente.
- Formål: Frigjøre kapital og redusere kortsiktige utgifter ved å utsette mindre kritiske prosjekter.
7. Utsettelse av vedlikeholdsprosjekter
- Utsette eller omprioritere vedlikeholdsprosjekter som ikke er akutte.
- Formål: Redusere vedlikeholdskostnader, samtidig som det prioriteres prosjekter som sikrer helse og sikkerhet.
8. Reevaluering av kontrakter og innkjøp
- Se etter muligheter for å reforhandle eksisterende kontrakter.
- Formål: Redusere kostnader ved å oppnå bedre betingelser på avtaler og innkjøp.
9. Gjennomgang av tjenesteområder med 5 % kostnadsreduksjon
- Formål: Redusere kostnadsnivået med mål om 5 % besparelser i alle tjenesteområder.
- Gjennomføring: Alle enheter må gjennomgå og rapportere mulige besparelser innen sine områder.