Kommunestyret har i tidligere eierskapsmelding vedtatt overordnede retningslinjer for kommunens eierskap og eierstyring. Disse er gjennomgått og justert.
Kommunedirektøren legger med dette fram forslag til ny eierskapsmelding. I de fleste tilfeller innebærer eierskapet at kommunal tjenesteyting og forvaltning skjer utenfor den ordinære kommunale organisasjonen. Dette gjelder blant annet tjenester og tilbud knyttet til havn, kulturområdet, samt renovasjon. Begrunnelsen for å organisere disse tjenestene i foretak og selskap kan være flere, for eksempel:
- Spesialisere enkelte tjenester i egne virksomheter
- Ivareta samfunnsansvaret kommunen har for å levere grunnleggende tjenester til innbyggerne
- Interkommunalt samarbeid gir grunnlag for effektive tjenester
Foretaks- og selskapsorganiseringen er utfordrende. De foretak og selskap kommunen er eier i er viktige samfunnsaktører. Det er derfor viktig at Harstad kommune utøver sitt eierskap og sin eierstyring på en god måte. Eierskapspolitikken må være fastsatt av og forankret i kommunestyret.
Eierskapsmeldingen skal bidra til at Harstad kommune fremstår som en ryddig, tydelig og ansvarlig eier. Harstad kommune har et kvalitetssystem basert på ISO 9001 – 2000, og eiermeldingen inngår som et styrende dokument i kvalitetssystemet.
Les hele meldingen her: https://harstad.kommune.no/eknet/docs/pub/dok03400.pdf.