SPØRSMÅL:

KOSTNADSOVERSIKT I GULLHAUGGATA 4-SAKEN

I møtet 8. april 2021 behandlet formannskapet sak 21/21 Godkjennelse av forlik Gullhauggt. 4.

I forbindelse med saken ba representanten Eivind Stene fra Fremskrittspartiet om at det skulle utarbeides en fullstendig oversikt over alle kostnader i forbindelse med den aktuelle saken. Ifølge protokollen fra møtet skulle ordfører og kommunedirektøren sørge for dette.

Jeg sendte samme dag en e-post til kommunedirektøren om det samme for sikkerhets skyld. Da den økonomiske oversikten enda ikke var tilsendt formannskapets medlemmer slik det er slått fast protokollen fra møtet, etterlyste jeg denne oversikten i det påfølgende møtet i formannskapet 20. april. Da fikk jeg til svar at dette skulle bli gjort, men at man ikke var i mål med arbeidet enda. Formannskapet hadde sitt neste møte 11. mai. Tydeligvis var oversikten fremdeles ikke ferdigstilt. Derfor etterlyste jeg på nytt hvor det ble av den økonomiske oversikten som formannskapet hadde bedt om. Nok en gang svarte kommunedirektøren at oversikten var under arbeid, og at den ville bli ferdigstilt i løpet av «et par dager».

Pr. 23. mai 2021 foreligger den økonomiske oversikten for den såkalte «Gullhauggata 4-saken» fremdeles ikke. Det til tross for at det ved forrige purring ble bedyret at den bare var et par dager unna. Som folkevalgt er det svært frustrerende at det tar svært lang tid før forholdsvis enkle bestillinger blir kvittert ut. Vi har sett saker, både representantforslag og vedtak fra kommunestyret, som har vært til behandling hos administrasjonen i to-tre år før disse kommer til politisk behandling. Det er også hemmende for det demokratiske arbeidet i kommunen at det tar så lang tid å få svar på spørsmål, eller å få saker som er bestilt, til behandling.

Med to unntak, er det ingen av kommunestyrets medlemmer som er heltidspolitikere. Man har andre jobber og sysler ved siden av å være folkevalgt. Frustrasjonen over manglende svar og lang tidsbruk utvikler seg derfor etter hvert til stor irritasjon når man til stadighet må purre og mase på svar.

Spørsmål til ordføreren: 1. Kan ordføreren redegjøre for hvorfor det har tatt så lang tid å utarbeide den økonomiske oversikten som formannskapet bestilte for «Gullhauggata 4-saken»? 2. Det har gått om lag halvannen måned siden formannskapets møte 8. april, og den økonomiske oversikten i saken foreligger fremdeles ikke. Hva mener ordføreren er en akseptabel tidsbruk i tilfeller som dette? 3. Kan ordføreren redegjøre for når de folkevalgte kan forvente å få den økonomiske oversikten som man har bedt om?

Kristian August Eilertsen
Kommunestyrerepresentant
Fremskrittspartiet 


SVAR:

Svar på Spørsmål – Kostnadsoversikt i «Gullhauggata 4-saken»

Ordføreren beklager at det har tatt noe tid å utarbeide den økonomiske oversikten som formannskapet har bestilt for «Gullhauggata 4 – saken». Jeg tar sikte på å fremme en sak for kommunestyret hvor vi innarbeider en frist til å besvare skriftlig spørsmål i dagsaktuelle saker, eller øvrige skriftlige spørsmål som folkevalgte stiller til administrasjonen mellom politiske møter. Videre vil vi innføre at spørsmål og svar gjøres lett tilgjengelig på våre hjemmesider.

Så til saken.
Saken har pågått over flere år og det har derfor vært nødvendig å dykke ned i bilagsdetaljer i kommunens regnskap for flere år tilbake for å kunne lage en slik oversikt. Arbeidet må også gjøres grundig og kvalitetssikres slik at oversikten blir korrekt.

Harstad kommunes netto utgifter i «Gullhauggata 4 – saken» er som følger:

Juridiske utgifter

            183 700

Reguleringsplan og verdivurdering

            251 377

Saksomkostninger ved dom

            219 148

Erstatning ved forlik

         1 425 000

SUM omkostninger Gullhauggata 4

         2 079 225

Ordføreren