Harstad kommune samarbeider også i år med Hålogaland Ressursselskap (HRS) om å arrangere strandrydding. Årets aksjon starter allerede lørdag 8.mai og vil vare fram til og med 23.mai. Men det er fullt mulig å rydde også etter aksjonen – vi oppfordrer til rydding gjennom hele sommeren og høsten. 

Slik blir du med på årets ryddeaksjon

Alle kan delta med å rydde strender. Enten du rydder alene, sammen med familie, venner, arbeidsplass eller lag/forening. 

Det du må gjøre er: 

  1. Klikk deg inn på ryddenorge.no og registrer hvor du skal rydde. Kanskje noen allerede har ryddet der eller planlegger en ryddeaksjon? 
  2. Bruk gjennomsiktige avfallssekker for rydding. Har du ikke avfallssekker selv, kan du høre med kommunen eller HRS for å få utdelt sekker. Du kan også kjøpe gjennomsiktige avfallssekker i de fleste butikker.
  3. Når du er ferdig å rydde kan du gi beskjed til HRS om at avfallet er klart til henting. Da er det viktig at du gir beskjed via avfall@hrs.no. Legg gjerne ved et bilde av avfallet og forklaring hvor det er plassert. Husk å sikre avfallet for vær og vind og at sekkene er plassert på en utkjørsel slikt at det er trafikksikkert å stoppe for å ta med avfallet. 

Du kan også kjøre avfallet selv til HRS på Stangnes. Harstad kommune betaler kr. 100,- i pant for en full sekk med strandryddeavfall (kr. 50,- for halv sekk). Les mer om panteordning for strandryddeavfall her.

Bli en strandridder

Også i år kårer HRS en vinner pr kommune som blir Årets Strandridder. Dette er en lag/forening (med organisasjonsnummer) som har deltatt i årets aksjon og meldt dette inn via ryddenorge.no 

Vinneren pr kommune får både diplom og en pengegave på 5.000 kroner til sin lag/forening. 

Vi ønsker også å se bilder fra ryddeaksjoner. Disse kan sendes til avfall@hrs.no. Vi kårer også et vinnerbilde hvor fotografen får 1.000 kroner. 

Hva med et ryddetokt? 

I år har HRS og Midtre Hålogaland Friluftsråd et godt samarbeid med In the same boat, som er en organisasjon som reiser rundt langs kysten for å rydde områder som er vanskelig å komme til. 

In the same boat er alle rede i gang med å rydde, og vil også komme tilbake til høsten for å rydde mer. 

Her kan du hjelpe!

  1. Vil du være med crewet ut å rydde eller har tips til områder som er forsøplede?
    Ta kontakt med Kim Ingebrigtsen i Midtre Hålogaland Friluftsråd, kim.ingebrigtsen@narvik.kommune.no / 957 35 102
     
  2. Vil du rydde et område hvor det ikke er tilgjengelig bilvei, kan In the same boat hente avfallet.
    Dette vil du kunne gjøre gjennom hele sommeren og ut mot midten av september. In the same boat kommer siste runde til vår region i september/oktober. Ryddeavfall må derfor være samlet opp og rapportert inn i god tid. 
    Sikre avfallet for vær og vind. Gjerne ved å plassere en stein oppå sekkene. Avfallet må også sikres for havet, og må plasseres godt over flogrensa. Pass også på at sekkene er tilstrekkelig knytt igjen. Pass på at det ikke er noe mat i sekkene. Da er sjansen større for at fugler og dyreliv også holder seg unna avfallet. 
    Meld inn ditt ryddedepot via denne linken: https://www.levendehav.no/depot/ 

Din aksjon betyr mye

Hver eneste avfallsbit som blir ryddet, har så mye å si for naturen og miljøet. 
Tusen takk for at du er med også på årets ryddeaksjon!

Mer info finner du også på HRS.no