Frivillige lag og organisasjoner kan nå søke om momskompensasjon

Lotteri- og stiftelsestilsynet skal fordele 1,6 milliard kroner i momskompensasjon til frivillige lag og organisasjoner i 2019.

Mange som ikke søker

Erfaringer fra tidligere år viser at det finnes mange lag og organisasjoner som ikke søker om momskompensasjon.  Dette er ofte lokale eller regionale ledd under sentrale frivillige organisasjoner som for eksempel Norges Idrettsforbund (NIF), 4H Norge, Norges Musikkorpsforbund, Norges Røde Kors og Norges Jeger- og Fiskerforbund. Slike såkalte underledd skal sende inn søknad gjennom sentralleddet sitt. Søknader fra underledd som kommer direkte til Lotteri- og stiftelsestilsynet blir avvist.

Vi ønsker å nå flere
Det er også en del enkeltstående lag og organisasjoner som ikke søker, for eksempel organisasjoner som driver frivillig arbeid innenfor innvandrergrupper og andre lokale foreninger. Vi prøver derfor å nå ut til disse gjennom kommunene og fylkeskommunene, og ber om hjelp til å formidle informasjonen i denne e-posten til lag og organisasjoner i din kommune/distrikt.

Dere kan lese mer om momskompensasjon til frivillige organisasjoner på nettstedet vårt. Her gir vi også informasjon om viktige endringer i forskriften som gir effekt fra søknadsåret 2019.

Dersom dere lurer på noe, ta kontakt med oss på e-post postmottak@lottstift.no eller telefon 57 82 80 00.

Minstegrenser
For enkeltstående søkere er det minstegrenser. Etter den forenklede søknadsmodellen er minstegrensen 100 000 kroner i totale driftskostnader, mens minstegrensen etter dokumentert søknadsmodell er 7 000 kroner i søknadsberettigede merverdikostnader.
Underledd slipper å ta hensyn til minstegrensene fordi de vil inngå i søknaden fra sentralleddet.

Søknadsfrist
Frist for å søke til Lotteri- og stiftelsestilsynet er 1. september 2019.

Sentralledd har tidligere frist.

Merk at sentralledd setter egne frister for innrapportering fra underleddene sine. Se den aktuelle organisasjonens nettsider, eller ta kontakt med sentralleddet for nærmere informasjon.

Må være registrert i Frivillighetsregisteret

Alle mottakere av mva. kompensasjon må være registrert i Frivillighetsregisteret innen 1. september 2019. Dette gjelder også de som søker via sitt sentralledd.
Husk at registrering kan ta litt tid.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?

Adresse og faktura

Harstad kommune - Hársttáid suohkan
c/o Postmottak, Postboks 1000, 9479 Harstad

Faktura-adresse: Send EHF til 9908:972417971

Besøksadresse: Asbjørn Selsbanes gate 9
Org.nr.: 972417971

Konto: Bruk mottatt faktura ved betaling. Kontonummer på faktura krever kid-nummer. Skal du betale inn uten kid, ta kontakt med regnskapsenheten@harstad.kommune.no

Kontakt oss

Sentralbord
Tlf: 77 02 60 00
postmottak@harstad.kommune.no

Vakttelefon vei, vann og avløp
975 26 000

Vakttelefon barnevern
916 27 960

Følg oss

Facebook
Instagram
X
LinkedIn
YouTube
Flickr

Kommunedirektør
Lasse Hagerupsen

Ordfører
Else Marie Stenhaug

Kommunikasjonssjef/nettansvarlig
Øivind Arvola