Alle oppførte priser er eksklusive merverdiavgift. Kvadratmeterberegning er bruttoareal (bta) for dekningsområdet til alarmtilkoblingen.
Prismodellen har sju unike prisgrupper basert ut ifra produktets omfang og leveranse, hvor oppførte månedspris oppdateres 1. januar hvert år og følger kommunal deflator. Informasjon om prisjustering fremkommer på faktura for mars måned hvert år.
Vi minner også om at du som kunde selv har ansvar for å påse at abonnement og faktura tilsvarer riktig prisgruppe basert ut ifra byggets kompleksitet.
For spørsmål vedrørende kundeforhold kontakt oss på brannalarm@harstad.kommune.no eller telefon 95161267
Hvordan bestille direktevarsling fra brannvesenet
For å kunne ha en direktetilkoblet brannalarm til Harstad brann og redning, må bygget ha et brannalarmanlegg. Ta kontakt med lokal installatør/leverandør for montering og eventuell programmering av brannalarmanlegg. Typiske leverandører er elektrikerfirma og alarm/overvåkningsfirmaer.
Lokal installatør/leverandør vil gjøre nødvendige tekniske installasjoner i bygget. Selve brannalarmanlegget kobles til brannvesenet gjennom en tredje-partsleverandør som sikrer løsninger for kritisk kommunikasjon og data. Pr i dag er det Addsecure eller Xsecure som leverer dette i Norge.
- Kontakt Addsecure på tlf. 91 13 37 00 eller e-post: kundeservice@addsecure.no. Se https://www.addsecure.no
- Kontakt Xsecure på tlf. 91 00 63 11 eller e-post: support@xsecure.no. Se https://xsecure.no
I tilknytning til brannalarmanlegget skal det monteres nøkkelsafe, slik at brannvesenet kan få tilgang til bygget ved utløst brannalarm.
Harstad brann og redning forbeholder seg retten til å avstå fra kundeavtaler. Ved avslag på kundeavtale ved oppkobling av automatisk brannalarm eller oppsigelse av kundeavtale vil det medfølge skriftlig saklig begrunnelse. Eksempel på begrunnelse kan være uansvarlig lang utrykningsvei, uforsvarlig stand på brannvarslingsanlegg i bygg, forskjønnelse av eiers og brukers plikter til brannsikkerhet, m.m.
Hva skjer når brannalarmanlegg er bestilt?
Når lokal installatør har sendt bestillingsskjema til Addsecure/Xsecure, vil 110-sentralen i Tromsø koble opp mottak og registrere bygget. Installatør vil teste overføring av alarm mellom bygget og 110-sentralen.
Harstad brann og redning vil utstede kundeavtale som sendes til oppført kontaktperson for digital signering.
Det skal monteres nøkkelsafe på objektet- fortrinnsvis ved hovedinngang eller i nærheten av branntablå. Harstad brann og redning og representant for byggeier skal legge nøkkel/nøkkelkort inn i nøkkelsafe, og overvære at brannvesenet låser nøkkelsafen. Det er kun brannvesenet i Harstad som har nøkkel til nøkkelsafe.
Krav til bygg
Abonnenten skal sørge for at bygningsdeler, installasjoner og utstyr i byggverket som skal oppdage brann eller begrense konsekvensene av brann, blir kontrollert og vedlikeholdt slik at de fungerer som forutsatt. Orienteringsplan for brannalarmanlegget skal vise dekningsområde og anleggsoppdeling.
Kunden skal ha interne rutiner som hindrer at eksterne aktører som for eksempel håndverkere utløser alarmen unødig.
Abonnenten forplikter seg til å oppgi kontaktpersoner som Harstad brann og redning kan kontakte ved behov, i forbindelse med alarm eller andre hendelser. Det skal til enhver tid være oppgitt minimum tre kontaktpersoner i prioritert rekkefølge for et bygg. Ved behov vil Harstad brann og redning ta kontakt med kontaktperson for å få en representant til bygget.
Kontaktpersoner ved utløst brannalarm
Du kan sende kontaktinfo på inntil 3 personer i prioritert rekkefølge som forsøkes kontaktes ved utløst brannalarm. Ønsker du å endre kontaktpersoner, sender du dette skriftlig til 110-sentralen@tromso.kommune.no.
Husk å identifiser hvilke bygg det gjelder. Dette kan gjøres ved eksakt adresse eller GSM-nummer til brannalarmsentral (12-sifferet nr som begynner på 58). Ved flere brannalarmsentraler på samme adresse, må GSM-nummer til brannalarmsentral også identifiseres.
Hva gjør du ved utløst brannalarm?
Bygningen skal ha instrukser som er godt synlig og godt kjent blant dem som varig oppholder seg i bygget. Instruksen vil typisk fortelle om evakuering, evakueringspunkt, kontroll av hvor brannalarm er utløst og eventuelt kontroll om det er unødvendig brannalarm.
Dersom det er unødvendig brannalarm skal det tidligst mulig varsles til 110-sentralen på nødnummer 110 eller servicelinje 777 59 500. Dersom det umiddelbart meldes om unødvendig brannalarm til 110, belastes ikke kunden for gebyr for unødvendig utrykning.
Eierskifte
Ved eierskifte må det sendes opplysninger om ny eier og dato for eierskifte til leverandør av kritisk datalinje, enten Addsecure eller Xsecure.
Harstad brann og redning vil få oversendt eierskifteskjema fra Addsecure/Xsecure, og vil utstede ny kundeavtale til ny eier.
- Kontakt AddSecure på tlf. 91 13 37 00 eller e-post: kundeservice@addsecure.no. Se https://www.addsecure.no
- Kontakt XSecure på tlf. 91 00 63 11 eller e-post: support@xsecure.no. Se https://xsecure.no
Når kundekontrakt er signert, nøkkel er lagt i nøkkelboks, og overføring mellom bygget og 110-sentralen er fullført, er brannalarmen operativ.
Endre fakturainformasjon
Ønsker du å endre fakturainformasjon, enten adresse, referanse, tekst/informasjon etc, ta kontakt med brannalarm@harstad.kommune.no
Husk å identifiser hvilke brannalarmer dette gjelder. Det kan du gjøre enten ved å bruke brannalarmens GSM-nummer (12 sifferet nr som begynner på 58), eksakt adresse, eller fakturanummer på tidligere faktura.
Oppsigelse av abonnement
Ønsker du å si opp abonnement så må det sendes skriftlig oppsigelse til Harstad brann og redning og leverandør av kritisk kommunikasjon.
Kontakt: Harstad brann og redning, tlf 95161267 epost: brannalarm@harstad.kommune.no
- Kontakt AddSecure på tlf. 91 13 37 00 eller e-post: kundeservice@addsecure.no. Se https://www.addsecure.no
- Kontakt XSecure på tlf. 91 00 63 11 eller e-post: support@xsecure.no. Se https://xsecure.no