Utsnitt skisse Feste_450x573.png

                                  Mulig alternativ for utvikling av gatesystem og havneløsning.

Samferdsel

Et område som har fått stor prioritet i dette arbeidet har vært løsninger for samferdsel, da dette vil være førende for øvrige løsninger i sentrum. Dagens sentrum preges av riksvegen som deler sentrum i to, og som fører med seg mye gjennomgangstrafikk. Framkommeligheten for myke trafikanter oppleves i enkelte områder som vanskelig. Gjennomføring av veipakken vil føre med seg en rekke muligheter for å bedre de trafikale forholdene i Harstad sentrum, og det er et mål i planarbeidet å tilrettelegge for utnytting av disse mulighetene.

Hovedtrekk som skal vurderes i planforslag samferdsel:

  • I dag har hovedferdselsåren gjennom sentrum såkalt «vegutforming». Ved endring til «gateutforming» vil man kunne redusere fartsgrensen, samt skape lettere fremkommelighet for myke trafikanter.
  • Hovedtrafikken foreslås lagt fra Storgata, ned Verftsgata og inn på dagens trasé rundt busstorget. Dette for å utnytte potensialet i Storgata som attraktiv handlegate.
  • Mulig omdirigering av RV83 langs Sjøgata med nytt kryss mellom Havnegata og Strandgata skal utredes.
  • Storgata mellom krysset til Verftsgata, rundt Gründerhjørnet og inn på Fjordgata blir kollektivgate, uten biltrafikk og gateparkering. Dette blir en gate for buss, syklende og gående.
  • Sykkeltrasé går fra Storgata rett fram over dagens busstorg.
  • Ved innføring av pendelruter for bybussene frigjøres arealet som i dag brukes til busstorg. Nye busstopp vil kunne etableres gatelangs i Sjøgata.
  • Kollektivknutepunkt etableres ved havnebygget. Her møtes sjøgående transport, bybusser, distriktsbusser og taxi.

 

Havneløsning:

Et av de mest sentrale områdene i Harstad sentrum står foran en omforming, og det er viktig at dette gjøres godt. Sentrumshavna har behov for oppgradering av kaiene, både fornying og flere kaimeter. Samtidig er det et ønske om å forskjønne dette området, og gjøre det til et attraktivt sted å oppholde seg i sentrum. Harstad sentrum har en stor styrke gjennom beliggenheten ved sjøen, både sjøfarts- og rekreasjonsmessig. Når området langs sjøen nå skal utvikles er det viktig at dette gjøres på en måte som gir positive ringvirkninger til hele sentrum.

For å imøtekomme behovet for mer kaiplass i sentrum vil det være nødvendig med utfylling i sjøen. Et slikt tiltak krever vurdering av alternative løsninger. Harstad Havn KF har i planprogrammet for detaljregulering av dette området lagt fram én løsning for utfylling. I arbeidet med sentrumsplanen er det gjort en rekke vurderinger knyttet til ulike sider ved dette området, og forslag til alternativ løsning er utarbeidet med krav om utredning i detaljplanprosessen.

Dette alternativet søker å imøtekomme arealbehov og andre kriterier for god havnedrift samt vurderinger av god byutforming. Grovt oppsummert legger alternativet til rette for:

  • ISPS-sikret kai til cruise-trafikk og til bruk for HSI i forbindelse med verftsdrift.
  • Liggeplass til to Hurtigruter samtidig, samt areal til godshåndtering for disse.
  • Hurtigruta og andre skip vil kunne ligge synlig i bybildet.
  • Liggeplass til hurtigbåtene.
  • Ny molo for bølgedemping i småbåthavna.
  • Areal til kollektivknutepunkt og buss/transporthåndtering.
  • Areal til utvidelse av Bertheussenteret, evt. annen utbygging.
  • Ivaretagelse av siktlinjer og utsikt.
  • Ivaretagelse av vannet inn mot bykjernen som et livskapende element.
  • Tilrettelegging for en trinnvis utvikling av byens areal, hvor prinsippet om utvikling gjennom fortetting av allerede eksisterende areal er ivaretatt.

Planprosessen i forbindelse med detaljregulering av sentrumshavna går tidsmessig parallelt med utarbeidelsen av kommunedelplan for sentrum. Kommunedelplanen skal likevel være førende – noe som gjelder alle reguleringsplaner innenfor kommunedelplanens område. Harstad Havn meldte 31. januar 2014 om planoppstart, og la samtidig ut forslag til planprogram til offentlig ettersyn, med utvidet høringsfrist 2. april. Rådmannen har i den forbindelse gitt en høringsuttalelse med krav om alternativutredning for utforming av den nye sentrumshavna.