Foresattes oppfølging utgjør en forskjell for barn og unge sin skolegang, og foresatte bør oppmuntres til engasjement og støtte overfor skolen. 1. august 2010 kom en ny paragraf i forskriften til opplæringsloven som presiserer formålet med foreldresamarbeidet:

§ 20-1. Formålet med foreldresamarbeid

Skolen skal sørgje for samarbeid med heimen, jf. opplæringslova § 1-1 og § 13-3d. Foreldresamarbeid skal ha eleven i fokus og bidra til eleven sin faglege og sosiale utvikling. Eit godt foreldresamarbeid er ein viktig ressurs for skolen for å styrkje utviklinga av gode læringsmiljø og skape læringsresultat som mellom anna fører til at fleire fullførar vidaregåande opplæring.

Kontaktlærerne har ansvar for kontakt med foresatte og oppfølging av elevenes faglige og sosiale utvikling.

Utviklingssamtaler, halvårsvurderinger og elevsamtaler

Utviklingssamtalen er en forberedt samtale mellom kontaktlærer, elev og foresatte. Utviklingssamtalen skal være dialogbasert med fokus på elevens daglige arbeid og ståsted i forhold til kompetansemål i fagene.
Utviklingssamtalene gjennomføres i september og januar/februar og skal særlig fokusere på utviklingsmål fremover for eleven. Første utviklingssamtale i 8. klasse fokuserer på å bli kjent med eleven med hensyn på egen utvikling og hans/ hennes behov for tilrettelegging for å nå sine mål kommende halvår. Siste utviklingssamtale i 10. trinn fokuserer på eksamen og videregående skole. På utviklingssamtalene i januar/februar for elever på 8. og 9.trinn,  skal halvårsvurdering gis muntlig i alle fag jfr. opplæringsloven § 3-13. Dette som et supplement til halvårsvurdring med karakter som publiseres i Visma Flyt Skole i slutten av januar og den løpende underveisvurderingen. Oppsummering fra utviklingssamtalene legges på elevmappene i arkivet.  Kontaktlærer leverer dokumentasjon på gjennomført utviklingssamtale med halvårsvurdering til ledelsen innen 1.mars. Dokumentasjonen legges i klassemappen i arkivet.
 

Halvårsvurderingene fra faglærer gis til kontaktlærer i forkant av utviklingssamtalene. Disse skrives i Visma Flyt Skole, slik at de er tilgjengelig for elev og foresatt.

Elevsamtalene gjennomføres kontinuerlig.  Her blir faglærers halvårsvurdering grunnlag for elevenes egenvurdering i forhold til målene som er satt, i tillegg til at kontaktlærer her bidrar til en dialog om annen utvikling.

Skriftlig halvårsvurdering i alle fag gis  i Visma Flyt Skole ved terminslutt i juni for elever på 8. og 9.trinn.  For elever på 10.trinn gjennomføres skriftlig halvårsvurdering etter 1.termin jfr. vurderingspraksis i Harstad kommune. Skriftlig halvårsvurdering gis i Visma Flyt Skole.