Digitaliseringsstrategier for fagområder

 vf.pngStrategi for velferdsteknologi

I overordnede digitaliseringsstrategi for Harstad kommune er ett av seks satsingsområder velferdsteknologi. På grunn av den demografiske utviklingen er det nødvendig å legge til rette for at brukere skal mestre eget liv i eget hjem lengst mulig. Teknologi og digitalisering er grunnleggende for hvordan kommunen drives framover. Digitale løsninger fører med seg fornying av kommunale tjenester, men også organisatoriske utfordringer.

Strategien ble vedtatt av kommunestyret 30.01.2019, PS8/2019

Harstad kommune har som mål at velferdsteknologi skal bli en del av kommunenes tjenestetilbud. Gjennom interkommunalt samarbeidsprosjekt jobbes det nå med kartlegging i forbindelse med anskaffelse av plattform og responssenter. Det planlegges anskaffelse i løpet av siste halvdel av 2019. Anskaffelsen av andre teknologiske løsninger avhenger av at plattformen er tatt i bruk. For mer informasjon om kommunens plan for utprøving og evaluering av aktuelle velferdsteknologiske løsninger, les "Sluttrapport prosjekt velferdsteknologi".

Les strategien.

Fellesløsninger rettet mot innbyggerne

KS bidrar til at det utvikles en rekke fellesløsninger som skal gi innbyggerne og næringslivet bedre tjenester, men det er opp til den enkelte kommune å ta disse løsningene i bruk. Dette er en oversikt over de løsningene som Harstad kommune har innført.

MinSide

MinSide.png

Siden 2019 har Harstad kommune brukt KS sin MinSide-løsning. På MinSide kan du lese din digitale post til og fra kommunen, se eiendomsinformasjon og gå videre til en rekke nasjonale tjenester fra for eksempel Skatteetaten, NAV og Husbanken. MinSide er under stadig utvikling, og målet er at du her skal finne alle ofentlige tjenester som er relevant for deg som innbygger.

SvarUT og SvarINN-tjenesten

E-post%20inn.jpg

Dette er en løsning som håndterer forsendelser av post mellom kommunen, innbyggere og næringsliv. Dersom du har en digital postkasse vil posten din fra kommunen sendes digitalt. Dersom du ikke har en digital postkasse, eller du ikke åpner digitalt sendt post, vil det som sendes skrives ut og sendes som ordinær post.

Digital post er enklere, sikrere, kommunen sparer penger og vi bidrar i felleskap til å spare miljøet. Her kan du lese mer om digital postkasse og hvordan den opprettes.

Harstad kommune ser at flere og flere leser post fra oss digitalt:

KSSvarUT2014.png KSSvarUT2019.png

I 2014 ble 17 % av posten Harstad kommune sendte ut lest digitalt. Pr 1. september 2019 var 72 % av posten lest digitalt.

Pr. 1 august 2019 hadde 48,5 % av Harstad kommunes innbyggere over 15 år opprettet en digital postkasse

Digital søknad om avkjørsel til offentlig vei

IllustrasjonSoknadVei.jpg

KS og Vegvesenet gikk sammen om en ny løsning som gjør det enklere å søke om avkjørsel til offentlig vei. Harstad kommune deltok som pilotkommune i utviklingen av et felles digitalt skjema som sikrer at søknaden sendes til riktig instans, og at relevante opplysninger for adressen hentes inn automatisk. Løsningen har vært tilgjengelig i Harstad kommune siden høsten 2018.

DigiSos - Digitale sosialtjenester

DigiSos.png

DigiSos er en løsning som gjør søknad om økonomisk sosialhjelp digitalt tilgjengelig for brukeren. For å få dette til har stat og kommune gått sammen og bygget en helt ny løsning.

Prosjektet bestod av 3 faser:

  • Fase 1: Veiviser økonomisk sosialhjelp nav.no 

  • Fase 2: Digital søknad om sosialhjelp ble tilgjengelig i Harstad kommune 13. mai 2019

    • For å søke sosialhjelp digitalt, må du logge seg inn på «Ditt NAV» på nav.no med BankID eller andre sikkerhetsløsninger som Buypass eller Comfides.

  •  Fase 3: Innsynsløsning i søknad og behandling

Filmen viser litt mer hva Digisos-prosjektet løser:

Kommuner som ønsker å komme i gang med løsningen kan lese mer om Digisos på sidene til KS

Bredbånd

Gratis WiFi med høy kapasitet i sentrum

I forbindelse med oppgradering av torget, Richard Kaarbøs plass, i Harstad ble det trukket fiber fra Rådhuset og ned til torget. Her er det etablert WiFi som har kapasitet til å levere bredbånd selv under store arrangement. Arrangører får mulighet til å koble seg til fiber med høy kapasitet dersom de har behov for det.

WiFi.pngDet er også etablert gratis Wifi i området rundt flytemoloen og kaiområdet.

Slik får du tilgang:

  1.  Koble deg til "hk gjest".
  2. Åpne en nettleser på din enhet.
  3.  Velg åtte timers tilgang

Dersom du benytter gjestehavne og har behov for lengre tilgang velger du "på besøk hos kommunalt ansatt". Søk etter Harstad havn KF. Havnevakta godkjenner lengre tilgang.

Du må logge deg på som bruker en gang. Etter det vil de fleste telefoner huske brukernavn og passord slik at det skal være enkelt å koble opp senere.

Løsningen skal rulles ut i Generalhagen og i alle kommunale bygg. Den samme løsningen vil bli koblet mot WiFi4EU-løsningen.

 

Utbygging av WiFi på sykehjem og bosenter

For at ny teknologi skal fungere og for at våre brukere skal ha tilganger som forventes i det moderne samfunnet, må vi ha tilgang til Internett i våre kommunale bygg.

I 2019 startet vi med å bygge ut trådløsnettene ved Knorrebakken boenheter og ved Bergseng Bosenter. Tiltaket var ferdistilt i april 2020.

Helse og omsorg

Pårørende får kommunisere med beboere under Covid-19

27. mars leverte vår IKT-tjeneste ut nettbrett til våre sykehjem og bosentre slik at de nærmeste og pårørende kunne få ta kontakt under besøksforbudet.

Allerede etter første dag hadde det vært 36 slike digitale besøk. I det ene besøket var det familiemedlemmer fra fem ulike plasser som deltok i besøket. Det lengste besøket varte i nesten en time. Informasjon gitt til pårørende av beboere på sykehjem og i bosenter.

IKT-drift

IKT drift for Ibestad kommuneibestadkommunevaapen.png

Etter forespørsel fra Ibestad kommune i 2019, ble det gjort en kartlegging og inngått en avtale om at Harstad kommune skal levere IKT-drift og brukerstøtte til Ibestad kommune. Harstad kommune overtok driften 1.1.2020.

Ibestad kommune får nå automatisk populert sin AD, Feide, e-post og Office 365 via vår MIM-løsning. Harstad kommune setter opp, drifter og leverer brukerstøtte for blant annet pcer, nettbrett, skrivere, smartskjermer og infoskjermer for Ibestad.

Politisk

Streaming og opptak av kommunestyremøter

Fra og med januar 2020 kan du se direkte streaming eller opptak av kommunestyremøter via vår YouTube-kanal.

kommunestyret.png

Politiske møter gjennom EasyMeting

Situasjonen rundt Covid-19 gjorde at vi måtte tenke nytt i forhold til hvordan vi gjennomfører våre politiske møter. Allerede 19. mars ble det første politiske møtet gjennomført digitalt:

 

Robotisering og automatisering

​​ROBOT.pngMIM - Microsoft Identity Manager

MIM har jobbet for Harstad kommune siden 2014. Dette er en virtuell robot som administrerer brukerdata og -kontoer. MIM får stadig nye arbeidsoppgaver. Følgende er noe av det MIM jobber med:

  • Gir brukerkontoer og e-postadresser til nye ansatte og elever hos Harstad kommune.
  • Sørger for at ansatte eller elev i skolen får en FeIDe-konto.
  • Endrer tilgangene til ansatte og elever som flytter på seg innad i kommunen, og dersom de slutter stenger MIM brukerkontoene.
  • Gir tilgang til en rekke andre datasystem gjennom én pålogging (SSO).
  • Bygger og vedlikeholder e-postlister i Outlook
  • Administrerer tilgang til Office 365.
  • Bygger og vedlikeholder kontaktinformasjon over for de ansatte over til sentralbordet.

Hovedprinsippet til Harstad kommune er at data skal registreres ett sted og gjenbrukes andre plasser. Da sikrer vi at data til enhver tid holdes oppdatert.

MIM.png

Tekniske tjenester

Nå får du SMS fra feieren

Feieren i Harstad har i februar 2020 saatt i drift nye løsninger for hvordan vi skal planlegge tilsynsrundene våre i Harstad. Fra nå av vil du som innbygger motta SMS fra feieren når det er tid for tilsyn. 

Nyhet og mer informasjon

Meldeportal - gatelys, vei, vann og avløp

Meldeportalen.png

I desember 2019 ble det innført en Meldeportal. Her kan du som innbygger melde inn problemer med gate-/veilys, hull i veien eller problemer med vann og avløp eller brøyting og strøing. Det er enkelt å melde inn saker, du slipper å sitte lenge i telefonkø og du får en bekreftelse på at saken er mottatt og når den er gjort noe med. Vi ser på muligheter for å utvikle en egen oversikt i et kart som viser hva som allerede er meldt inn hvor.

Løsningen er gjort tilgjengelig i Harstad og Kvæfjord kommune.

Allerede etter to måneder fikk kommunen inn over 500 meldinger via den nye portalen.

eTorg

I januar 2020 fikk vi digital tilgang til å bestille kart- og eiendomsdata fra kommunen. 

Her finner du digitale kart, 3D modeller, eNabovarsel, områdeanalyser og mange andre nyttige produkter, som gjør hverdagen din enklere.

Skal du bygge hus, kan e-Torg hjelpe deg med å visualisere området, sjekke grunnforholdene, sende nabovarsel og byggesøknad. Raskt og enkelt.
Er du arkitekt eller ingeniør, kan du skaffe grunnlagsdata i både 2D og 3D for bruk i prosjektering og planlegging. Du finner også områdeanalyse og datagrunnlag for ROS-analyser og konsekvensutredninger, for å nevne noe.

e-Torg gjør mye enklere og sparer deg for masse tid til innhenting av kart- og eiendomsinformasjon. I tillegg er e-Torg tilgjengelig på alle plattformer, og er åpent 24/7

Se opptak av mini-seminar om e-Torg

Digital meglerpakke

Fra januar 2002 er meglerpakker fra Harstad kommune tilgjengelig digitalt - og bruker du Webmegler eller Vitec Next blir meglerpakken levert rett inn i disse meglerløsningene. Meglerpakken inneholder oppdatert sanntidsdata - både fra matrikkel, grunnbok og kommunale data. Her vil du finne:

  • Matrikkelutskrift
  • Grunnbokutskrift
  • Eiendomskart med grenser
  • Ortofoto - også historiske
  • Godkjente bygningstegninger
  • Gjeldende planstatus med bestemmelser
  • Opplysninger om
    • Piper og ildsted
    • Vei, vann og avløp
    • Kommunale avgifter
    • Restanser eller legatpant

 

Bestill en time med en forberedt saksbehandler på areal- og byggesak

BookingABY.pngDersom du har spørsmål rundt en areal- eller byggesak, måtte du tidligere møte opp på servicetorget eller ringe sentralbordet. Sentralbordet ville forsøke å sette deg over til en ledig saksbehandler. Våre saksbehandler jobber innenfor fire ulike fagområder og det var ikke alltid at den du tilfeldigvis fikk prate med kunne gi et godt svar.

Dette har vi gjort noe med. Nå har vi en løsning hvor du enkelt kan bestille en telefonsamtale eller et møte med en saksbehandler som har fått tid til å sette seg inn i og gjort seg kjent med din sak og det du trenger svar på. Harstad kommune tror at vi på denne måten kan gi en bedre tjeneste til våre innbyggere på samme tid som det blir enklere for våre ansatte å gjøre en god jobb.

 

EasyMeeting

easyMeeting.pngHarstad Kommune har avtale med Easymeeting om bruk av videotjenester. Videomøter er en viktig del av vår digitaliseringsstrategi, og vi kan spare tid, penger og miljø med å bruke enkle videomøter i mange sammenhenger utover vanlige møter. Om du ønsker å lære mer om hvordan du kan ta i bruk videomøter, kan du finne mer informasjon på denne siden.

Løsningen benyttes på flere ulike områder. I forbindelse med Covid-19 tok vi i bruk løsningen til å gjennomføre politiske møter, digitale møter mellom ansatte som ikke har Office 365, digitale leverandørmøter, digitale møter mellom pårørende og beboere på sykehjem og bofellesskap, digital dialog mellom sykehjem og leger, og for legekonsultasjon.

Løsningen testets ut i forhold til digitalt tilsyn og avstandsoppfølging.

 

Parkering

I Harstad kommune er det to apper som kan benyttes for å betale parkering:

EasyPark

Finn og betal parkering med EasyPark

Last ned app

ParkLink

Finn og betale parkering med ParkLink.

Last ned app

MinRenovasjon

Denne appen gir deg tømmekalender og du kan søke opp din adresse og få vite når avfallet blir hentet. Du får også vite hvilken type avfall som hentes på hvilke dager, og du kan sette varsler på mobilen din for å få beskjed når det er på tide å sette frem dunken. Det er også kart som viser nærmeste returpunkter for glass/metall og klær.

Last ned appen